طراحی دکوراسیون محل کار و معرفی ۲۰ مدل لوکس

دکوراسیون محل کار 1

در دنیای امروز اکثر افراد تایم زیادی از روز خود را در محل کارشان سپری می‌کنند. حتی شاید بتوان به جرأت گفت بیش از دو برابر ساعات روزانه‌ای که در خانه هستند. بنابراین علاوه بر موقعیت شغلی و معایب و مزایای آن، ویژگی‌های محیط کار نیز تاثیر چشمگیری در روحیات و عملکرد آنان خواهد داشت و باید مورد توجه قرار گیرد. تا به حال در محیطی فعالیت کرده‌اید که دائما احساس خستگی و بی‌حوصلگی بر شما چیره باشد و نتوانید در چنین محیطی بهترین خودتان را نشان دهید؟

نوع طراحی داخلی دفتر کار به صورت مستقیم و بی‌واسطه در میزان پویایی کارکنان نقش دارد و تا حد زیادی بیانگر آن فعالیت و اهداف آن محیط می‌باشد. اگر می‌خواهید خیلی زود و بدون هیچ عامل بازدارنده‌ای به اهداف کاری و رویکردهای موردنظرتان دست پیدا کنید، لازم است که شرایط و محیط را به بهترین شکل برای کارمندانتان آماده کنید. باید موارد منفی را شناسایی و موارد مثبت را به درستی در جای خودش استفاده کنید. در این مقاله بیشتر در مورد با دکوراسیون محل کار صحبت خواهیم کرد.

قصد داریم در این مقاله کمی بیشتر درباره‌ی اینکه

  • اهمیت طراحی داخلی محل کار
  • مواردی که باید قبل از اقدام به آن توجه داشت
  • المانی‌های خاصی که در دکور دفتر کار عمدتا لحاظ می شود
  • دکور بخش‌های مختلف
  • و طراحی داخلی مخصوص ادارات کوچک

حرف بزنیم تا بتوانیم این پروسه را به بهترین نحو پیش ببریم.

دکوراسیون محل کار 2

مواردی که باید در طراحی داخلی دفتر کار به آن توجه داشت

از مهم ترین نکاتی که باید در طراحی محل کار در نظر داشت این موضوع است که هر مکانی بنا بر نوع کاربری، دکوراسیون و اصول خاصی را شامل می‌شود. یعنی نمی‌توان دقیقا همان اصول و قواعدی را که در طراحی خانه استفاده می‌شود را برای محیط کاری به‌کار برد و بهترین راندمان را انتظار داشت.

چیزی که بیش از هرچیز دیگری در طراحی دفترِ کار مدرن نقش دارد، طراحی بر اساس نیاز کارکنان، رضایت آن‌ها از فضای کار و ایجاد یک تجربه کاربری فوق‌العاده‌ است که طراحان به خوبی قادر به پیاده‌سازی آن هستند. نیازهایی مانند تدارک‌دیدن محیطی به منظور ورزش و تشویق به فعالیت، مطالعه و انفجار ایده، استراحت و تعامل با دیگران همکاران.

اجزای داخلی دفتر را در موقعیتی قرار دهید که دسترسی همه‌جانبه و مناسبی داشته باشد

با شلوغ کردن بیش از اندازه‌ی محیط سعی نکنید فعالیت در آن مکان را مختل کنید. تمامی اجزا باید به نحوی در اطراف چیده شوند که همه‌ی افراد به آن دسترسی داشته و کسی را به زحمت نیندازد. هرج و مرج و بهم‌ریختگی محیط کاری، فعالیت و پویایی را از کار می‌اندازد.

تزئینات و اکسسوری‌ها را طوری انتخاب نکنید که حواس‌پرتی ایجاد کند

محیط اداری باید عاری از هرگونه جزئیات مختل‌کننده‌ی تمرکز باشد. استفاده‌ی بیش از اندازه از اکسسوری‌های جلوه‌گر و عجیب و غریب، علاوه بر غیر حرفه‌ای نشان دادن طراحی، باعث از بین رفتن حواس کارمندان شده و عملکرد آنان را کند می‌کند. سعی کنید از حداقل تزئینات و دکوری‌های شلوغ و نامرتبط در چیدمان دفتر کار استفاده کنید.

روانشناسی رنگ‌ها در دکوراسیون

روانشناسی رنگ‌ها به ما می‌گوید زرد به خلاقیت الهام می‌بخشد، سبز دعوت به آرامش می‌کند و نارنجی انرژی را بالا می برد. اینکه از چه رنگی در دکور دفتر کار استفاده شود بسیار در روحیات کارمندان تاثیرگذار است. بعضی از رنگ‌ها به تمرکز بیشتر کمک می‌کند و بعضی دیگر تمرکز را از افراد می‌گیرد. علاوه بر این نکته، متراز و ابعاد فضا نقش مستقیمی در انتخاب پالت رنگی قابل استفاده‌ی شما را دارد. اگر فضای مانور شما بزرگ و باز است انتخاب بیشتر و بی‌پرواتری خواهید داشت. اما در صورت دارا بودن فضای کوچک، لازم است از رنگ‌هایی اتسفاده کنید که محیط را کوچک‌تر از آنی که هست نشان دهد.

استفاده از رایحه های آرامش بخش و خوشبو

عناصر مختلفی که در تولید عطرها و رایحه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند دارای خاصیت‌های مختلفی هستند. بعضی از اسانس‌های خوشبوکننده‌ی هوا دارای رایحه‌هایی آرامش بخش و همچنین انرژی‌بخش هستند که از بسیاری جهات به بهبود عملکرد افراد کمک کنند. بنابراین بهترین پیشنهاد تدارک دیدن دستگاه‌ خوشبو کننده هوا اتوماتیک در طراحی داخلی دفتر کار می‌باشد.

اصل آرگونومیک رعایت شود

قبلا گفتیم که اغلب افراد بیشترین زمان از روز خود را در دفتر کار و محیط های اداری سپری می‌کنند. از آن‌جایی که نشستن های طولانی مدت پشت میز، به مرور تاثیر بسیار بدی بر سیستم بدن خواهد گذاشت و کمردرد و سایر بیماری ها به سراغ این افراد خواهد آمد، بنابراین بهتر است در انتخاب تجهیزات اداری، میز و صندلی‌هایی تهیه کنید که علاوه بر زیبایی و تناسب با سایر وسایل، از استانداردهای لازم برخوردار بوده و اصول ارگونومیک در آن‌ها رعایت شده باشند.

از دیگر مواردی ک در دیزاین دفتر اداری مطرح است می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • رعایت نظم در چینش میز و صندلی‌های موجود در اتاق کار
  • برقراری نظم و ترتیب با استفاده از دکور و قفسه و فایل اداری
  • قرار دادن قسمت مشخص برای نصب نت و یادداشت ‌های مهم

بهره وری از نور طبیعی و نورپردازی مناسب در اتاق کار

نورپردازی بحثی جدی است. نور کم و نامناسب کامندان را کسل و خواب‌آلود می‌کند. برای کسانی که با سیستم کار می‌کنند نیز نور کم محیط، به چشم‌ها آسیب می‌رساند. مبزان روشنایی مناسب سطح انرژی کارکنان را بالا می‌برد. استفاده از نور طبیعی از طریق پنجره‌ها تاثیر خوبی در روحیات افراد دارد. درصورت نداشتن پنجره در موقعیتی مناسب، می‌توان از نورهای مصنوعی و استاندارد بهره برد.

از چه المان‌هایی در چیدمان دفتر کار استفاده کنیم

کلیه‌ی اکسسوری‌ها و المان‌هایی که در محیط‌های کاری به منظور طراحی داخلی دفتر کار استفاده می شود باید با بقیه‌ی اجزا، طراحی و سبک مورد نظر و از همه مهم‌تر، باید با نوع فعالیتی که آن اعضا انجام می دهند در تناسب باشد. برای مثال نمی‌توان روی دیوار محیط‌های اداری و موسسات از عکس‌های خانوادگی‌ای که برای تزئین و دکوراسیون آتلیه های خانوادگی استفاده می‌شود، نصب کرد!

دکوراسیون محل کار 1

مبلمان اداری

در انتخاب مبلمان اداری در چیدمان دفتر کار باید در وهله‌ی اول به جنس، استحکام و دوام متریال توجه داشت. مبلمان از جمله کارآمد‌ترین المان‌هایی است که روزانه مورد استفاده عمومی افراد قرار می‌گیرد بنابراین باید ار ماندگاری مناسبی برخوردار باشد. علاوه بر یکپارچه بودن مبلمان در بخشی خاص و تناسب کلی آن با مبلمان دیگر بخش‌ها و بطور کلی اداره، باید به هارمونی این المان با ماهیت کسب و کراتان نیز توجه داشته باشید.

استفاده از گیاهان آپارتمانی در داخل محل کار

طراحی دکوراسیون دفتر کار مدیریت و سایر بخش ها را به گونه ای انجام داد تا در افزایش انرژی و بازدهی و احساس آرامش کارکنان تاثیر مثبت داشته باشد استفاده از گل های متنوع با گلدان هایی با رنگ های متناسب با طرح و هارمونی کلی دفتر نه تنها حس خوبی به افراد می دهد، بلکه محیط را زیباتر کرده و مراجعه کنندگان نیز از آن لذت خواهند برد.

در دکور دفتر کار بر اساس کاربری بخش‌های مختلف عمل کنید

بهتر است در طراحی یک واحد اداری، تعداد دیوارها را به حداقل برسانیم. برای جدا کردن بخش‌های مختلف، می‌توان از پارتیشن‌بندی‌های جذاب و بخصوص شیشه‌ای استفاده کرد که هم نمای شیک و مدرنی به محیط می‌بخشد و هم ابعاد اداره را بزرگ‌تر جلوه می‌دهد. از طرفی نصب دیوارهای کمتر، هزینه‌ها را در جهت مثبت و منطقی‌ای کاهش خواهد داد. چند منظوره کردن فضای کلی، همکاری و تطبیق‌پذیری افراد را در قالب محیط کاری مدرن بالا خواهد برد.

با تمام این توصیفات اداره‌ای را تصور کنید که بخش‌های مختلفش به کمک دیوارهای شیشه‌ای از یکدیگر تفکیک شده‌ است و تمامی کارکنان به راحتی با یکدیگر ارتباط می‌گیرند و منظره‌ای پویا و جذاب را به نمایش می‌گذارند. اما نکته‌ی مهمی که در این مورد باید مورد دقت قرار گیرد، طراحی داخلی دفتر کار متناسب با کاربری هر بخشی است که از محیط جدا شده است.

قرار گرفتن کارمندان دارد. از سویی دیگر بهتر است علاوه بر تنوع در دکوراسیون با توجه به عملکرد محیط، در دیزاین دفتر اداری و بخش‌های مختلفش خلاقیت و نوآوری به خرج داده شود. بطور مثال دکور آشپزخانه در یک محیط اداری، اصول و قواعد متفاوتی با بخش‌ کتابخانه، غذاخوری و استراحت، بخش انجام مصاحبات یا بخش

دیزاین دفتر اداری کوچک چه ویژگی‌هایی دارد

در طراحی دکوراسیون اداری اصل بر سادگی است. بخصوص برای ادارات و دفاتر کوچک، استفاده از مبلمان و میزهای ساده با تنوع رنگی کم باعث می‌شود تا محیط بازتر و مرتب تر به نظر برسد. بنابراین سبک مینیمال و جداسازی بخش‌های مختلف با طیف های رنگی متفاوت و پارتیشن‌های شیشه‌ای مناسب‌ترین انتخاب‌ها خواهند بود.

از دیگر نکات بسیار مهم در طراحی داخلی دفتر کار با متراژ پایین، استفاده از شلف‌ها، قفسه‌ها، باکس‌های توکار و پاف و مبلمانی که دارای فضایی در زیرشان هستند به منظور ایجاد نظم و ترتیب تدبیری هوشمندانه تلقی می‌شود. نورپردازی بسیار و تعبیه‌ی چراغ‌های هالوژنی بر روی سقف‌ها ابتکار تاثیرگذار دیگری در طراحی دفاتر کوچک می‌باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مرتبط

مشاوره تخصصیلیست دستگاه‌هالیست اسانس‌ها