راهکارهای مدیریت و رفع بوی نامطبوع با روش‌های طبیعی در خانه

راهکار های رفع بوی نامطبوع از محیط خانه

طبیعتا خانه برای همه ما، محیطی امن و محفلی جهت آسایش و آرامش است و هر مساله‌ای که مخل این آرامش شود، می‌تواند به شدت ناراحت‌کننده و ناخوشایند باشد. یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که سبب می‌شود احساس ناخوشایندی از بودن در خانه داشته باشیم، بوی بد است. بوی بد خانه نه تنها مخل آرامش و آسایش ماست که ممکن است به برخی بیماری‌ها نیز بیانجامد. از این رو ضروری است که راهکارهای رفع بوی نامطبوع را بدانیم تا بتوانیم جهت مقابله با آن اقدام کنیم. اما چه راهکارهایی برای رفع بوی بد در خانه وجود دارد؟

 

تکنیک‌های طبیعی برای مدیریت بوهای ناخوشایند در محیط خانه

پیش از شروع بحث باید بدانید که قبل از هر چیز ضروری است که منشا بوی بد را کشف کنید و عامل اصلی بوی بد را از بین ببرید. برای مثال اگر خراب شدن غذایی در آشپرخانه عامل بوی بد باشد، طبیعتا اسپری کردن خوشبوکننده‌ها نمی‌تواند مثمر ثمر واقع شود و شما در ابتدا باید آن غذا را دور بریزید و سپس بوی باقی مانده را به روش‌های طبیعی و… از بین ببرید. البته به خاطر داشته باشید که  ترکیب بوی اسپری یا ادکلن با بوی نامطبوع، بوی بسیار بدی ایجاد می‌کند. به همین دلیل برای رفع بوی بد بهتر است از اسانس خوشبو کننده هوا در دستگاه رایحه افشان استفاده کنید. همچنین ضروری است که پس از کشف و حذف عامل بوی نامطبوع، گردش هوای تازه ایجاد کنید. این امر سبب می‌شود هم بوی نامطبوع سریع‌تر رفع شود و هم از احتمال تجمع باکتری‌ها و احتمال ایجاد بیماری جلوگیری خواهد کرد.

راهنمایی برای استفاده از روش‌های طبیعی در مدیریت بوهای مختلف

پیش از معرفی راهکار های رفع بوی نامطبوع از محیط خانه

  1. فاضلاب و سرویس بهداشتی
  2. آشپرخانه و غذا
  3. رخت خواب و لباس‌ها
  4. سیگار
  5. فرش
  6. لباسشویی، سینک ظرفشویی و…

 

استفاده از دستگاه خوشبو کننده برای رفع بوی نامطبوع

 

  1. فاضلاب و سرویس بهداشتی

بوی بد فاضلاب و سرویس بهداشتی یکی از اصلی‌ترین مسائلی است که هر خانه‌داری ممکن است با آن روبه‌رو شود. استشمام کردن بوی بد فاضلاب و سرویس بهداشتی در منزل بدین معناست که در محل تراکم بو، گازهای سمی سولفید هیدروژن و یا گاز متان تولید شده توسط فاضلاب وجود دارد. اگر شما هم از تجمع این بو در خانه خود رنج می‌برید، نگران نباشید. در ادامه‌ روش‌هایی برای از بین بردن این بو ذکر شده است.

  • سرکه سفید و جوش شیرین را ترکیب و آن را در فاضلاب بریزید.
  • یک لیوان جوش شیرین و یک لیوان نمک را با آّب جوش مخلوط کرده و آن را درون چاه بریزید
  • چندین کبریت روشن کنید و اجازه دهید کبریت‌ها بسوزند. زیرا گوگردی که در کبریت وجود دارد در جذب بوی بد موثر است و می‌تواند تا حد زیادی شما را از شر بوی بد نجات دهد.
  • از تاثیر بوگیر و خوشبوکننده‌های هوا غافل نشوید.
  • از عود استفاده کنید.
  • با کمک دستگاه بخور رایحه گیاهان طبیعی و معطر مانند: میخک، وانیل، ترنج و… را در منزل پخش کنید و اگر با دستمال گردگیری می‌کنید، دستمال را به رایحه و اسانس‌ مطبوع آغشته کنید.
  • سرکه و آبلیمو را به مقدار مساوی ترکیب و در قسمت‌های مختلف خانه اسپری کنید.

 

  1. آشپرخانه و غذا

آشپرخانه برای همه ما محلی برای طبخ غذا، شست‌وشوی ظرف‌ها و…. است. بنابراین طبیعی است که تجمع بوی برخی غذاها، فراموش کردن شستن به موقع ظرف‌ها و…. بوی بدی در آشپرخانه ایجاد کند. برای از بین بردن بوی بد در آشپرخانه، پیش از هر چیز مطمئن شوید که چیزی فاسد نشده و بو، از فساد موادغذایی و… نیست. در آشپرخانه نیز سرکه، جوش شیرین و آبلیمو از مهم‌ترین روش‌هایی هستند که می‌توانند برای رفع بوی نامطبوع به کمک شما بیایند. در ادامه به برخی از نقاطی که سبب بوی نامطبوع در آشپرخانه می‌شود اشاره می‌کنیم.

  • اگر بوی نامطبوع از یخچال و فریزر است و اطمینان دارید غذای فاسدی وجود ندارد، از جوش شیرین کمک بگیرید؛ همچنین جوش شیرین برای رفع بوی کشوها و… موثر خواهد بود.
  • برای رفع بوی سطل زباله، ماشین لباسشویی، سینک، ظرفشویی و… از سرکه سفید استفاده کنید.

 

  1. رختخواب و لباس‌ها

بوی رخت خواب و لباس‌ها یکی از دیگر مواردی است که بسیاری از ما را آزار می‌دهد. اگر شما هم از این مشکل رنج می‌برید می‌توانید از روش‌های زیر کمک بگیرید.

  • از خوشبو کننده‌های هوا استفاده کنید.
  • کیسه‌های پارچه‌ای معطر را فراموش نکنید.
  • جوش شیرین، به عنوان یک بوگیر قدرتمند در این قسمت هم می‌تواند به کمک شما بیاید.

 

  1. سیگار

سیگار یکی دیگر از مواردی است که سبب ایجاد بوی بد و نامطبوع در خانه می‌شود. برای از بین بردن بوی سیگار، در مرحله اول در و پنجره‌ها ر باز کنید و سعی کنید تا جریان هوای طبیعی به خانه وارد شود. احتمالا بخش زیادی از بوی سیگار از این طریق از بین خواهد رفت. اما اگر باز کردن پنجره‌ها، در از بین بردن بوی سیگار موثر نبود، از روش‌های زیر استفاده کنید.

 

  • شمع روشن کنید؛ همچنین می‌توانید از شمع‌های معطر نیز کمک بگیرید تا علاوه بر خنثی شدن بوی سیگار، بوی مطبوعی نیز فضا را پر کند.
  • در یک ظرف سرکه سفید بریزید؛ سرکه سفید می‌تواند در جهت جذب بوی سیگار عمل کند
  • از تاثیر خوشبوکننده‌ها غافل نشوید

 

رفع بوی نامطبوع از محیط خانه

 

  1. فرش

فرش‌ها در خانه ممکن است تحت عوامل متفاوتی چون ریختن غذا، ریختن آب و… بوی بدی بگیرند. برای از بین بردن بوی بد فرش، می‌توانید از روش‌های زیر کمک بگیرید.

 

  • اسطوخودوس
  • روغن ضروری
  • شست‌وشو دهنده‌های فرش و….

 

  1. لباسشویی، سینک ظرفشویی و…

لباسشویی، ظرفشویی، سینک و… از دیگر عواملی هستند که سبب ایجاد بوی نامطبوع در منزل می‌شوند. اگر منشا بوی نامطبوع منزل شما از این موارد است، راهکارهای زیر را برای از بین بردن بوی نامطبوع مورد استفاده قرار دهید:

  • محفظه مواد شوینده را تمیز کنید. قرص‌های تمیز کننده و یا محلول جوش شیرین برای از بین بردن بوی محفظه مواد شوینده موثر است.
  • فیلتر پایین ماشین لباسشویی را تمیز کنید

 

استفاده از دستگاه های مکانیزه برای ایجاد رایحه دلپذیر در خانه

یکی از راه‎‌های موثر از بین بردن بوی نامطبوع، استفاده از خوشبوکننده‌های خانگی است. ساختن خوشبوکننده خانگی سخت نیست و اگر قصد دارید برای رفع بوی نامطبوع از دستگاه خوشبو کننده‌ خانگی استفاده کنید، می‌توانید از روش‌های زیر بهره ببرید:

اسانس خوشبوکننده دلخواه خود را انتخاب کنید و آن را با آب و کمی الکل مخلوط کنید و ترکیب ایجادشده را در خانه اسپری کنید. توجه داشته باشید که می‌توانید براساس فصل، اسانس متفاوتی انتخاب کنید تا ماندگاری خوشبوکننده بیشتر باشد.

 

نکاتی برای استفاده از دستگاه خوشبو کننده هوا در خانه

یکی دیگر از روش‌های از رفع بوی نامطبوع در خانه، استفاده از دستگاه‌های خوشبوکننده هواست. اگر از این دستگاه‌ها برای رفع بوی نامطلوب استفاده می‌کنید، نکات زیر را مورد توجه قرار دهید.

  • بیشتر از دو اسانس متفاوت را باهم ترکیب  نکنید تا تداخل بو ایجاد نشود؛ همچنین قبل از ترکیب کردن اسانس‌ها، از سازگار بودن بوی اسانس‌های مختلف مطمئن شوید.
  • اگر می خواهید اسانس‌های مختلف را با هم ترکیب کنید، مواردی را انتخاب کنید که خواص درمانی یکسان دارند.
  • هنگام پر کردن مخزن اسانس دستگاه، از تماس آن‌ها با پوست دست جلوگیری کنید. زیرا اسانس‌ها می توانند برای پوست‌های حساس، مشکلاتی را ایجاد کنند.
  • از به کارگیری اسانس ها در نزدیکی کودکان یا حیوانات خانگی خودداری کنید.
  • می توانید دستگاه خوشبو کننده اتوماتیک هوا را در محلی دور از دسترس آن‌ها بگذارید یا در اتاقی رایحه افشانی کنید که به حد کافی برای ملایم شدن رایحه‌های تند وسیع باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مرتبط

مشاوره تخصصیلیست دستگاه‌هالیست اسانس‌ها