خواص عطر بنفشه چیست؟

خواص عطر گل بنفشه

یک رایحه منحصر به فرد می تواند احساسات و خاطرات گذشته را در تمامی افراد برانگیزد. هر کسی در مورد عطر، اسانس و رایحه منحصر بفرد خود را دارد. باید توجه داشته باشید که گیاهان معطر و اسانس های برگرفته از گل و طبیعت معمولاً در عطرسازی استفاده می شوند و کاربرد بسیار زیادی دارند. ترکیبات موجود در عطرهایی که به صورت روزانه استفاده می کنید، بیشتر از طبیعت و گیاهان گرفته شده است. در زمان گذشته از بنفشه معطر به عنوان یک گیاه دارویی استفاده می شد. بنفشه معطر بیشتر در مناطق سایه و مرطوب رشد می کند و به طور گسترده برای مصارف دارویی کشت می شود. بکارگیری رایحه بنفشه یکی از خواص عطر بنفشه به شمار می رود. این گل زیبا همچنین به عنوان زینت نیز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و یکی از خوشبو ترین گل ها به شمار می رود. گل های زیبای این گیاه در اوایل بهار ظاهر می شوند. در نظر داشته باشید به دلیل حجم بالای خواص عطر بنفشه، از آن به صورت عطر در صنعت عطرسازی، اسانس در دستگاه اتوماتیک خوشبو کننده هوا و روغن به خاطر تاثیرات بی نظیر درمانی که دارد، استفاده شده است.

عطر و اسانس بنفشه

بوی بنفشه به حدی زیاد است که پس از خشک شدن نیز ماندگار دارد و رایحه خود را حفظ می کند. از گل و برگ آن در طب سنتی بسیار استفاده می شود. اسانس بنفشه یک مکمل غذایی و دارویی حیاتی است که در انواع ترکیبات غذایی و دارویی استفاده می شود. اسانس بنفشه علاوه بر محصولات غذایی و دارویی در عطرسازی، تولید مواد شوینده و سایر صنایع نیز کاربرد دارد. بوی بنفشه آرامش بخش و خنک می باشد و موجب شادابی و تازه شدن افراد می شود. بنفشه در طب سنتی جایگاه ویژه ای دارد و در گذشته برای درمان انواع بیماری ها از آن استفاده می شد. طبیعت سرد این اسانس به تسکین تب کمک می کند و آن را به سرعت پایین می آورد. عطر بنفشه از رایحه های مطبوع و ملایم محسوب می شود و در عطرسازی کاربرد فراوانی دارد. این اسانس همچنین برای کمک به دفع صفرا از کبد و رفع تشنگی مفرط و خفگی مورد استفاده قرار می گیرد.

خواص عطر و اسانس بنفشه

خواص عطر و اسانس بنفشه

در زمان های قدیم از گل بنفشه در صنعت عطرسازی استفاده می شد. گفته می شود دلنشین بودن رایحه بنفشه دلیل اصلی محبوبیت آن است. اما امروز از این بوی مطبوع نه تنها در عطرسازی، بلکه در تولید اسانس نیز استفاده شده است. عطر و اسانس بنفشه از پرفروش ترین اسانس های خوشبو کننده هوا محسوب می شود. همان طور که گفته شد یکی از دلایلی که علاوه بر عطر، اسانس بنفشه نیز ارائه شد، تاثیر خواص بی نظیر این گیاه بر روح و جسم تمامی افراد است. عطر بنفشه برای سلامتی بسیار مفید است و می توان از آن برای درمان خستگی ذهنی، استرس عصبی، خستگی جسمی و روحی، افسردگی، علائم یائسگی و … استفاده نمود.

کاربرد روغن بنفشه

روغن بنفشه از گل یا برگ گیاه استخراج می شود. این گیاه، بومی فرانسه، ایتالیا، چین و یونان است و قدمتی طولانی دارد، اما در حال حاضر در سراسر جهان رشد می کند. بنفشه حدود ۲۰۰ گونه دارد که شناخته شده ترین آنها دارای برگ های بنفش است. برگ های این گیاه ظاهر بسیار زیبا قلبی شکل دارد و بوته آن بوی شیرین و دلپذیری در محیط پخش می کند. روغن های معطر تنها از بخش کوچکی از گیاه تولید می شوند. به طور متوسط از ۱۰۰۰ کیلوگرم گیاه فقط ۱ کیلوگرم روغن استخراج می شود. این روغن به خوبی با روغن های سایر گیاهان از جمله اسطوخودوس و شمعدانی ترکیب می شود و خواص شگفت انگیزی را ایجاد می کند. همچون بوی بنفشه، روغن این گیاه نیز کاربرد بسیار وسیعی را شامل می شود و معمولا به عنوان مسکن، ادرار آور و ضد عفونی کننده بکار می رود. عموما از گیاهان دارویی برای درمان انواع بیماری ها استفاده می شود. بنفشه گیاهی دارویی با خواص فراوان برای درمان بیماری های مختلف و بهبود ظاهر پوست و مو است. در ادامه به چند مورد از خواص بنفشه در طب سنتی اشاره شده است.

  • روغن بنفشه یکی از بهترین روغن های طب سنتی است زیرا دارای ماندگاری طولانی، طبعی خنک و خواب آور است.
  • روغن گیاه بنفشه برای افرادی که در اثر گرمای فصل و آب و هوا دچار خشکی نسبی مغز، کم خوابی و بی خوابی می شوند مفید است.
  • روغن بنفشه را روی پیشانی، شقیقه‌ ها، پشت گوش یا روی گونه‌ ها ماساژ دهید تا به آرامش و بهبود خواب کمک کند.
  • این روغن ضروری می تواند به جلوگیری از ریزش مو، نرم شدن مجاری تنفسی، درمان سرفه، رفع گرفتگی صدا و سردرد کمک کند.
  • درد و التهاب چشم ناشی از گرما با مالیدن روغن بنفشه به سر و صورت کاهش می یابد، چون این گیاه دارای طبعی سرد است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مرتبط

مشاوره تخصصیلیست دستگاه‌هالیست اسانس‌ها