دلایل استفاده از دستگاه خوشبو کننده هوا در محیط کار

رایحه خوشبو کننده محیط کار

آیا تاکنون رایحه ­ای را استشمام کرده ­اید که بلافاصله شما را به دوران کودکی­تان ببرد؟ این اتفاق به این دلیل است که رایحه­ هایی که وارد بدن می شوند پیوندی مستقیم با مرکز خاطرات شما دارند. وقتی صدایی را می شنوید، سطحی را لمس می کنید یا یک ماده خوراکی می چشید، آن اطلاعات پیش از آنکه به بخش هم­بسته خود برسد ازتالاموس ، که اطلاعات حسی را تقویت می کند،می گذرد. به همین دلیل پیش از اینکه از خاطره یا احساسی که برمی ­انگیزد مطلع شوید، از آن حس مطلع می شوید. اما بوها بر تالاموس میانبر می زنند و مستقیما به سوی پیاز بویایی می روند که مستقیما با هیپوکامپ (که مسئول خاطرات شما است) و آمیگدالا (جایی که احساسات را پردازش می کنید) در ارتباط است.

از آن جا که بوها پیش از رسیدن به تالاموس در ابتدا به این مسیرها فرستاده می شوند، پیوند تنگاتنگ تری با حافظه دارند و این نشان دهنده چرایی تاثیر عمیق رایحه درمانی بر حالات احساسی، فیزیکی و ذهنی است. در واقع این مطالعه نشان می دهد که بوهای خاص به عنوان مثال رایحه خوشبو کننده هوا که خاطرات مثبت زندگی فرد را تداعی می کنند ممکن است بتوانند تاثیر مثبتی بر بهبود خلق و خو و کاهش اضطراب داشته باشند. نتایجی از تحقیقات دیگر نیز موجود است که حاکی از چگونگی تاثیر گذاری بوها بر چیزهایی مانند حافظه، تمرکز،توجه مستمر، و عملکرد ادراکی که همگی بر بهبود بازدهی موثرند می باشد. استفاده از رایحه خوشبو کننده محیط کار می تواند حس خوب و دلپذیری را به شما منتقل و خاطراتی را نیز زنده کند. ضمن اینکه با استفاده از رایحه خوشبو کننده محیط کار در حین فعالیت بازدهی و تمرکز شما بالا می رود.

افزایش بازدهی در محیط کار با رایحه خوشبو کننده هوا
رایحه خوشبو کننده هوا

انواع رایحه خوشبو کننده محیط کار

دستگاه خوشبو کننده هوا اتوماتیک از جمله تجهیزات رفاهی مدرن و البته ساده ای است که در طول سال های گذشته تا به امروز طرفداران زیادی یافته اند و در محیط های مختلف کاری و تجاری و حتی خانگی مورد استفاده قرار می گیرند. اسانس ها با به عبارتی رایحه های متنوعی تولید گردیده که هر یک دارای خواص و اثرات مخصوص به خود هستند و امکان بهره مندی از آن ها در محیط های کاری وجود دارد. در این بخش انواع رایحه خوشبو کننده محیط کار معرفی می شوند :

  1. رزماری : این گیاه که معمولا در آشپزخانه استفاده می شود، تاثیر مثبتی بر حافظه دارد. همچنین سطح هوشیاری افرادی که در معرض این رایحه قرار گیرند افزایش پیدا می کند. این رایحه خوشبو کننده هوا از بهترین ترکیباتی است که به شما کمک می کند ایده پردازی کنید.
  2. ورتیور : گیاه ورتیور ترکیباتی را شامل می شود که اکسیژن رسانی سلول های مغز را افزایش می دهد. آن دسته از شرکت کنندگان در ADHD که آن را مرتب استشمام کردند، الگوی مغزی بهتری را تجربه کردند و علائم آن ها کاهش پیدا کرد که نشان می دهد ورتیور ممکن است در بهبود تمرکز موثر باشد. بنابراین ورتیور رایحه خوشبو کننده محیط کار هایی است که در آن کارمندان به تمرکز نیاز دارند.
  3. قهوه : همه می دانند که خوردن قهوه می تواند باعث افزایش هوشیاری شود و البته بوی آن نیز می تواند به افزایش هوشیاری کمک کند. در واقع، دانش ­آموزانی که قهوه استشمام کردند در مهارت های تحلیلی استدلالی بهتر عمل کردند. استشمام رایحه خوشبو کننده هوا برگرفته از قهوه همان تاثیری را داشت که نوشیدن قهوه می توانست داشته باشد.
  4. لیمو : رایحه­ قوی لیمو حواس را بر می انگیزد و عملکرد ادراکی را بهبود می بخشد. در یک پژوهش این رایحه باعث شد شرکت کنندگان در حین تایپ تا ۵۴ درصد خطاهای کمتری داشته باشند. با استفاده از رایحه لیمو یک پروپوزال طولانی را بی خطا بنویسید.
  5. یاس : رایحه­ خوشبو کننده هوا یاس تاثیز تحریک کننده ­ای بر سیستم عصبی دارد. از این رایحه برای انرژی بخشی مجدد و ارتقای احساس تندرستی و خلق مثبت استفاده می شود. در ساعت استراحت آن را استشمام کنید تا فورا شاداب شوید.
  6. مرکبات : رایحه­ های ملایم مرکبات برای بیدار و هوشیار ماندن بسیار مناسب هستند و انواع آن ها جهت مصرف به همراه دستگاه خوشبو کننده هوا صنعتی وجود دارد. در پژوهشی، تماس با این رایحه باعث افزایش میزان فعالیت، و تسریع واکنش شد. پیش از جلسه مهم عصر یکبار استشمام رایحه مرکبات شما را سر حال خواهد آورد. رایحه مرکبات از بهترین رایحه های خوشبو کننده محیط کار به شمار می آیند.
  7. دارچین : محققین بر این باورند که رایحه­ دارچین در بهبود عملکرد و افزایش توجه موثر است. به علاوه این رایحه باعث تسریع پاسخ های حرکتی و بهبود حافظه خواهد شد. همه این موارد در محیط کار بسیار مفید هستند.
  8. نعنا : با یکبار بوییدن رایحه­ خوشبو کننده هوا نعنا بهبود چشمگیری در میزان توجه شرکت کنندگان در پژوهشی دیده شد که تمرکز طولانی مدت روی کارهای دشوار را برای آن ها میسر می کرد. بهبود حافظه و افزایش میزان هوشیاری نیز از دیگر ویژگی های این رایحه است.
  9. زنجبیل : رایحه­ قوی و معطر زنجبیل با خستگی مبارزه می کند و درد را تسکین می دهد. این ترکیب به نیروبخشی برای تکمیل کارهایتان تا زمان مقرر یا نوشتن کدهای پیچیده کمک می کند.
  10. کاج : در پژوهشی در ژاپن اثبات شده که راه رفتن در جنگل کاج به کاهش اضطراب شرکت کنندگان کمک کرد. کاج با خاصی ضد افسردگی خود به بهبود حالات و خلق و خو کمک می کند. این رایحه می تواند با افزیش هوشیاری به تمرکز و رفع افکار مزاحم کمک می کند.
  11. لیمو : این گیاه دارای رایحه خوشبو کننده هوا می باشد که برای کسب آرامش بعد از یک روز طولانی مفید است و می تواند اضطراب و نگرانی را کاهش دهد. با استشمام این رایحه، ذهن آرام شده و برای روز بعد آماده می شود.
  12. اسطوخودوس : رایحه های شیرین با نیروبخشی مجدد و ایجاد حس آرامش به بدن در طول زمان استراحت به تمرکز کمک می کند. به این ترتیب بسیار سرزنده تر از آنچه بودید به کار برمی گردید.
تاثیر چشم گیر رایحه خوشبو کننده محیط کار
اسانس خوشبو

استفاده از رایحه خوشبو کننده محیط کار به عنوان یکی از میانبرهای بهره وری نه تنها یکی از راه های افزایش کارایی بلکه قطعا بر افزایش کارایی موثر است. بهترین قسمت قضیه این است که این رایحه ها به راحتی در دسترس هستند. به راحتی می توان اسانس ها را استشمام کرد و عطر مورد علاقه خود را انتخاب کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مرتبط

مشاوره تخصصیلیست دستگاه‌هالیست اسانس‌ها