راهنمای شناخت و ترکیب انواع اسانس و رایحه

دسته بندی انواع اسانس و رایحه ها

اسانس ها و رایحه ها به عصاره یا مایعاتی گفته می شود که یا از انواع گیاهان و مواد طبیعی تولید شده و یا مواد شیمیایی حاوی ترکیبات معطر هستند. آنها از اجزای گیاهی از جمله برگها، ریشه ها، ساقه ها، دانه ها، میوه ها، دانه ها، یا پوست درختان استخراج میشوند. به این علت از عبارت اسانس در خصوص این ترکیبات استفاده میشود که این مواد خوشبو دربرگیرنده همه خواص گیاه منبع آن می باشند. اسانس به خودی خود، ماده بسیار نافذ و بسیار غلیظ است.

بسیاری از فواید اسانس ها به رایحه گیاهانی که از آن تهیه میشوند مرتبط هستند. برای اطلاع از چگونگی تاثیر رایحه ها و اسانس ها بر احساسات شما میتوانید مقاله مربوطه در خصوص رایحه ها و تاثیر گذاری آنها را مطالعه کنید. پژوهش ها نشان داده اند که اسانس ها و رایحه ها از جنبه های مختلف برای بدن مفید هستند. با ترکیب مناسب و استفاده به جا از رایحه ها میتوانید از مزایای آنها در محیط به کار گیری این اسانس ها و رایحه ها بهره مند شوید.

دسته بندی انواع اسانس و رایحه ها

انواع اسانس و رایحه

پیش از هر چیز، بهتر است بدانید رایحه ها را بر اساس نوع و شدت اسانس آنها در دسته بندی های ابتدایی، میانی و یا پایانی تقسیم بندی کنید. این دسته بندی به مدت زمانی که رایحه را احساس میکنید ارتباط مستقیم دارد. دسته رایحه های اولیه به سرعت تبخیر میشوند و کوتاهترین ماندگاری را دارند. انواع اسانس ها و رایحه های میانی عمده بوی عطر را تشکیل میدهند و مدتی طول میکشد تا آن را احساس نمایید. در آخر اسانس های پایه هستند که رایحه های سنگینی دارند و بیشترین ماندگاری را در بین عطر ها دارند چرا که تبخیر آنها به کندی صورت میگیرد.

انواع خانواده اسانس و رایحه ها

خانواده رایحه و اسانس عبارت دیگری است که خصوص اسانس ها استفاده میشود. در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم داشت.

مرکبات

خانواده اسانس های مرکبات همانطور که از نامشان پیداست معمولا در پرتقال، لیمو، لیمو ترش و نارنج وجود دارند و به راحتی قابل شناسایی هستند. رایحه آنها از انواع میوه ها گرفته شده است و از دسته رایحه های ترش شناخته می شوند. رایحه های مرکبات در دسته اسانس های ابتدایی طبقه بندی میشوند.

انواع اسانس و رایحه ادویه جات

اسانس های ادویه ها معمولا بوی گرمی دارند. این اسانس ها در دسته بندی ابتدایی تا میانی قرار دارند. چوب دارچین، سنا، هل، و فلفل سیاه نمونه هایی از این دست اسانس و رایحه ها هستند.

رایحه گیاهان

ترکیب اسانس و رایحه

آیا تا به حال در باغ گل و گیاه قدم زده اید یا در فصل بهار در چمنزار راه رفته اید؟ این دقیقا همان حس و حالی است که به هنگام استفاده از انواع رایحه و اسانس های گیاهان استفاده می نمایید. بیشتر اسانس گیاهان دسته رایحه های میانی واقع می شوند. از این دسته اسانس ها میتوان به آویشن، رزماری، پاچولی و مرزنجوش اشاره نمود.

اسانس و رایحه درختان

بوی چوب درختان که از اسانس های میانی به حساب می آیند، رایحه­ی آنها مانند ریشه درختان عمیق و ماندگار است. بیشتر اسانس های گرفته شده از چوب، غلیظ و شیرین هستند. سرو و سدر نمونه هایی از این قبیل اسانس ها و رایحه ها هستند.

رایحه گل ها

این اسانس ها اغلب جزو رایحه های میانی واقع میشوند و معمولا پودری، با بویی ملایم و بسیار شبیه گل هایی که از آنها نشات گرفته شده می باشند. از این قبیل اسانس ها میتوان به اسطوخودوس، شمعدانی، و گل سرخ اشاره کرد.

ترکیب انواع اسانس ها و رایحه ها

سپس باید دید کدام گروه های رایحه را شخصا ترجیح میدهید. میتوان رایحه ها را ترکیب کرد. به یاد داشته باشید که اغلب اسانس هایی که از یک خانواده یا گروه باشند هم خوانی بیشتری داشته و با هم ترکیب و مورد استفاده قرار می گیرند. اما اگر رایحه متعادل میخواهید باید سه دسته را به طور ترکیبی استفاده کنید تا بهترین نتیجه را کسب نمایید.

در اینجا به چند مثال از انواع رایحه ها و اسانس هایی که با هم همخوانی دارند و ترکیب مطلوبی را ایجاد میکنند اشاره می نماییم.

  • ترکیب مرکبات با گل ها، نعنا و ادویه ها
  • ترکیب رایحه ادویه ها با اسانس گل، چوب و مرکبات
  • ترکیب اسانس انواع گیاهان با رایحه چوب و نعنا
  • ترکیبات رایحه درختان با گل ها، گیاهان ، نعنا، ادویه و مرکبات
  • ترکیب رایحه گل ها با ادویه جات، چوب و مرکبات

 

اگر بار اولی است که رایحه ها را ترکیب میکنید، بهتر است با استفاده از یک اسانس شروع کنید. سپس با شناخت شدت و تاثیر گذاری انواع اسانس ها و رایحه ها و به کار گیری سلقیه شخصی خود، اسانس و رایحه مطلوب و مناسب با محیط مورد نظر خود را در دستگاه خوشبو کننده هوا صنعتی خود مورد استفاده قرار دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مرتبط

مشاوره تخصصیلیست دستگاه‌هالیست اسانس‌ها