راهنمای از بین بردن لکه عطر از روی لباس

از بین بردن لکه عطر از روی لباس

استفاده از انواع عطر و ادکلن‌های مخصوص و منحصربه فرد تاثیر بسیار مثبت و چشمگیری در رشد شخصیت و ارتقای فردی ایجاد می‌کند. بدیهی است که دقت در انتخاب و استفاده ی روزانه از یک عطر مشخص بعنوان یکی از حواس پنجگانه‌ی مرتبط با سیستم عصبی انسان، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با این حال عطرها به دلیل داشتن ترکیبات مخصوص در صورت اسپری شدن مستقیم بر روی لباس و پارچه می‌تواند لکه‌های رنگی و سختی را ایجاد کند که درصورت برطرف نشدن دائمی شوند. نکته اینجاست که بروز این اتفاق می‌تواند بعنوان ایرادی در وضعیت ظاهری و شخصیت شما از تاثیر آن عطر و رایحه‌ی خوشی که تاثیر مثبتی در ذهن اطرافیانتان ایجاد کرده بود بکاهد و حتی خلاف انتظارتان عمل کند. سایت آرورایحه بهترین اسانس‌های خوشبوکننده هوا و دستگاه‌های خوشبوکننده را ارائه می‌دهد که همگی تاثیر بسزایی در ایجاد محیطی فعال و تعالی شخصیت اعضای بهره‌مند از آن را خواهند داشت. در این مقاله قصد داریم انواع لکه‌های عطر و ادکلن که بر روی پارچه‌های متنوع باقی مانده را بررسی کرده و به روش‌های رفع آن‌ها بپردازیم.

نکات استفاده از عطر و ادلکن

نحوه‌ی صحیح اسپری کردن عطر و ادکلن از تعیین‌کننده‌ترین مواردی می‌باشد که می‌تواند در حل این مسئله به شما کمک کند. لازم است بدانید که عطرها به خاطر داشتن الکل در ساختار ترکیباتشان لکه‌های رنگی روغنی بر روی پارچه به جای می‌گذارند و این مورد صرفا به دلیل اسپری شدن مستقیم و در فاصله‌ی کمتر از ۱۵ سانتیمتر عطر بر روی لباس است. بهترین راه این است که عطر را از فاصله‌ی بیشتر از ۱۵ سانت بر روی لباس اسپری کرده یا به بخش‌های غیرحساس بدن بپاشید و منتظر بمانید تا رطوبت آن به خوبی خشک شده و از بین برود. حتی برای پخش کردن اسانس و بوی خوش توسط دستگاه خوشبوکننده هوا باید به نکاتی توجه داشته باشید که در ادامه برایتان شرح خواهیم داد.

از بین بردن لکه عطر از روی لباس

روش از بین بردن لکه عطر از روی لباس

روش از بین بردن لکه عطر از روی لباس ، با توجه به نوع لک و پارچه متفاوت خواهد بود. از این جهت که از بین انواع لکه‌برها برخی برای نوع خاصی از لک و پارچه پاسخگو بوده درحالیکه که دیگری جوابگو نیست. مهم‌ترین نکته در هنگام انتخاب نوع لکه‌بر توجه و دقت به حساسیت‌های پارچه است. نیاز است شوینده‌ای انتخاب کنید که آسیبی به بافت و تار و پود پارچه وارد نکند. به همین منظور اکثر افراد روش‌های خانگی را برای از بین بردن لکه عطر از روی لباس برمی‌گزینند. برخی از لکه برهای خانگی را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

استفاده از الکل برای لکه بری

از آن‌جایی که عموما عطرها بر پایه روغن ساخته شده‌اند بهترین و سریعترین روش برای از بین بردن لکه عطر از روی لباس آغشته کردن تکه‌ای پنبه به الکل و در نهایت کشیدن بر روی لکه است. در این روش لازم است بعد از این کار بلافاصله لباس را بطور معمول بشویید و در صورت باقی ماندن مقداری از لکه مجددا این پروسه را تکرار فرمایید.

سرکه و قدرت لکه‌بری

موثرترین راه برای لکه بری عطر در صورتی که جنس پارچه شما مخملی نباشد و یا بافت آن رنگ ندهد، استفاده از سرکه بعنوان روشی خانگی است. در این روش لازم است یک قاشق غذاخوری سرکه سفید را با یک قاشق غذاخوری پودر لباس‌شویی یا هر ماده شوینده دیگری مخلوط‌ کرده و به مقداری آب گرم اضافه کنید. پس از آغشته کردن لباس به مایع تولید شده ۲۰ دقیقه زمان داده و به طور ملایم به لباس چنگ بزنید و آبکشی کنید.

به کار بردن آبلیمو به منظور لکه‌بری عطر از روی لباس

استفاده از مواد و ترکیباتی نظیر دئودورانت‌ها می‌تواند لکه‌های قوی و رنگی بر روی نواحی از لباستان باقی بگذارد که بهترین راه از بین بردنش استفاده از آب لیمو خواهد بود. در این روش لازم است لباس آغشته شده به آبلیمو را در معرض نور خوشید قرار داده و بعد از پاشیدن مقداری نمک رویش با برس روی پارچه بکشید. در آخر با آب سرد آبکشی کرده  و زیر آفتاب پهن کنید تا کاملا خشک شود. آب‌لیمو به دلیل اسیدی بودن و میزان بالای اسیدسیتریک، می‌تواند روغن و مواد به ‌کار رفته داخل عطر را در خود حل کند و از بین ببرد.

ASA و درمان انواع لکه‌ها!

۳ الی ۴ قرص ASA یا همان آسپرین طی ۱۵ دقیقه می‌تواند قوی‌ترین لکه‌های ناشی از عطر و دئودورانت را از بین ببرد. به این منظور لازم است قرص‌ها را در نصف فنجان آب حل کرده و بعد از ۱۵ دقیقه شستشو لباس با این محلول بگذارید خشک شود.

از دیگر لکه‌برهای موثر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جوش شیرین
  • خاک رس
  • محلول دو فاز آرایش
  • آب اکسیژنه

لکه‌بری با توجه به نوع پارچه

آسیب نرسیدن به باف پارچه و عدم ایجاد هرگونه ایراد در لباس و پارچه مهم‌ترین نکته‌ای است که باید به هنگام انتخاب نوع خاصی از لکه‌بر چه از نوع خانگی و چه از نوع شوینده‌های صنعتی و شیمیایی، به آن دقت و احتمام کافی داشت. حساس‌ترین پارچه‌ها از نوع پنبه‌ای، پشمی، چرم و انواع دیگری که می‌دانید هستند که در ادامه به روش‌ از بین بردن لکه عطر از روی لباس از این جنس اشاره می‌کنیم.

از بین بردن لکه از روی لباس ابریشمی

چه لکه قدیمی باشد و چه به تازگی بر روی لباس شما ایجاد شده باشد، کافی‌ست محل لکه را به آب و بعد چند قطره گلیسیرین آغشته کرده و مالش دهید تا لکه نرم شده و بطور کامل رفع شود. همین کار را می‌توان به کمک نسبت مساوی مقداری آب وسرکه نیز انجام داد و در آخر لباس را به روش معمول بشویید.

رفع لکه عطر از روی چرم و جیر

برای رفع لکه از روی لباس و سطح جیر و چرم به هیچ وجه نباید از آب استفاده کرد چراکه مقاومت پارچه را در برابر لکه بری افزایش خواهد داد. لازم است از یک دستمال خشک یا حوله کاغذی کمک بگیرید و تلاش کنید تا با ضربات آرام و ممتد لکه عطر را از روی پارچه پاک کنید. علاوه بر این می‌توانید با کمی آرد ذرت سطح لکه را بپوشانید و ظرف مدت ۳۰ دقیقه اجاره دهید لکه به دانه‌های آرد منتقل شود. همین طور با مالیدن یک اسفنج آغشته به محلول آب و صابون نیز می‌توانید لکه را رفع کنید و پس از خشک شدن کف، محل لک را از باقیمانده پودر صابون خشک شده پاک کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مرتبط

مشاوره تخصصیلیست دستگاه‌هالیست اسانس‌ها