روانشناسی عطر چیست و چه کمکی به ما می کند؟

روانشاسی-عطرها

آیا می‌دانستید نوع عطر و رایحه‌ای که برای استفاده‌ی روزانه از آن استفاده می‌کنید بیانگر روحیات، عواطف و شخصیت منحصر به فرد شماست؟ جالب این‌جاست که بدانید بسیاری از افرادی که درمورد روانشناسی عطر مطالعه کرده‌اند و بسیار به آن‌ها توجه دارند، دیگران را بر اساس رایحه‌ای که در موقعیت‌های مختلف از آنان ساطع می‌شود شناسایی می‌کنند و حدسیاتی درمورد مود آن فرد و روحیات فعلی‌اش ارائه می‌دهند.

به واقع عطر شناسی به شما کمک خواهد کرد ارتباط مفید و مؤثرتری با جهان پیرامون خود برقرار کنید و دیگران را بهتر بشناسید. نکته این است که عطرها و رایحه‌ها مانند بسیاری المان‌های دیگر از جمله، رنگ‌ها، طعم‌ها، صداها و لمس‌ها با یکی از حواس پنجگانه در ارتباط است و به طبع می‌تواند در احساسات و روحیات افراد تاثیرگذار باشد. بنابراین لازم است تا حدودی در این‌باره بدانیم و بهترین استفاده را از این اطلاعات ببریم.

اطلاعاتی که اهمیت مطالعه‌ی این مقاله را بالا می‌برد. علاوه بر این، بهتر است درمورد موضوعات زیر نیز بدانیم:

  • عطرها در علم روانشناسی
  • تیپ‌شناسی شخصیت بر اساس انتخاب عطر
  • نقش احساسات در روانشناسی عطر
  • معرفی چند نمونه عطر مناسب شخصیت‌ها

عطرها در علم روانشناسی

یکی از شاخه‌های روانشناسی به مطالعه‌ی خصوصیات عطرها می‌پردازد و تاثیری که بر روحیات و خلق و خوی افراد دارند. اینکه روزی شاد باشید و عطری پرنشاط و انرژی‌بخش بزنید. روزی دیگر معمولی باشید و حتی روزی حس و حالی برای عطر زدن برایتان باقی نمانده باشد. اگر فرض را بر این بگیریم که هر کس ویژگی و شخصیت منحصر به فرد خودش را داشته و دارد، می‌توان خصوصیاتی به او نسبت داد تا او را از دیگران متمایز کند؛ عطرها در بسیاری مواقع المانی هستند که شخصیت درونی فرد را هویدا می‌کنند.

روانشاسی-عطرها

اگر خود را به عطرها وابسته می‌دانید و علاقمندید رایحه‌ای مناسب و دلپذیر در محلی که در آن اقامت دارید برقرار باشد، بهتر است از انواع اسانس‌ خوشبوکننده هوا که با استفاده از دستگاه خوشبوکننده هوا برای طولانی مدت در فضا آکنه می‌شوند استفاده کنید.

روانشناسی عطر و ادکلن از موضوعات ساده مانند انتخاب کادو و هدیه‌ی مناسب گرفته تا مسائلی بزرگ‌تر مانند روان‌کاوی کاربرد دارد. البته لازم به ذکر است از آن‌جایی که استفاده‌ی مستمر از هر چیزی در درازمدت می‌تواند برخی آثار طولانی‌مدت از خود به جای بگذارد، می‌توانید با انتخاب رایحه‌ای بر اساس اصول روانشناسی عطر، برخی خصوصیات و ویژگی‌ها را در خود تقویت یا تقلیل دهید! در نظر داشته باشید که برای خرید دستگاه خوشبو کننده هوا می توانید به دسته بندی مورد نظر مراجعه فرمایید.

تیپ‌شناسی شخصیت بر اساس انتخاب عطر

در روانشناسی عطر ها، نوع و سبک لباس پوشیدن افراد رابطه‌ی مستقیمی با انتخاب نوع عطر دارد. چراکه هر دوی این انتخاب‌ها وابسته به احساسات و روحیات شما هستند و بیانی از واقعیت درون شما. به طور مثال، افرادی که سبک کلاسیک را برای سبک پوششان انتخاب می‌کنند، معمولا افرادی رسمی و منظم هستند که تمامی امور روزمره‌شان را با برنامه‌ریزی از پیش تعیین‌شده جلو می‌برند. این افراد قدرت درونی و استحکام بالایی دارند و عموما از عطرهای کلاسیک مناسب این نوع شخصیت هم استفاده می‌کنند.

نقش احساسات در روانشناسی عطر

عطری را بخرید که موقع استفاده از آن احساس خوبی داشته باشید. وقتی توانسته باشید با رایحه‌ای ارتباط برقرار کنید یعنی آن رایحه مصداق مناسبی برای توصیف روحیات شماست و می‌توان به آن بعنوان سفیری نامرئی نگاه کرد که از درونتان به اطرافیان و محیط خبر می‌دهد!

افزایش خلاقیت در روانشناسی عطر ها

با استفاده از روانشناسی عطر می‌توان برخی از خصایل را تقویت کرد و در برخی موارد خصوصیات جدیدی را در خود نهادینه کرد. افرادی که خلاق هستند بطور معمول انتخاب‌های زیادی دارند برای سبک پوشش و به تبع نوع عطری که روزانه استفاده می‌کنند. بنابراین شخصیتی پویا و پرانرژی دارند که بیشتر به سمت عطرهای گل‌فام، چوبی و حتی ادویه‌ای جذب می‌شوند.

جالب است بدانید که می‌توان با پراکنده کدن چنین عطری در فضا، حس و روحیه‌ی خلاقیت را در خودتان افزایش دهید و محیط پویاتری برای مکان مورد نظرتان ایجاد کنید!

روحیه ماجراجویی در عطر شناسی

افرادی که روحیه‌ی ماجراجویی دارند معمولا آدم‌هایی با حوصله، کنجکاو و فعالی هستند که زندگی پرهیجانی دارند. این حس و ماجراجویی را حتی می‌توان در انتخاب نوع و سبک پوشش و یا حتی لوازم شخصی، سفرها و تفریحاتشان نیز مشاهده کرد. رنگ‌های مورد علاقه‌ی این افراد معمولا تمامی طیف‌ها بخصوص شادترها را شامل می‌شود.

این نوع شخصیت‌ها عموما به رایحه‌های غلیط، هوس‌برانگیز و انواعی که باعث جلب‌توجه می‌شوند علاقه نشان می‌دهند. انواعی از این عطرها، دارچینی، مشک، وانیلی و رایحه‌های گل‌فام می‌باشد. برخی از افراد با شخصیت ماجراجویی، قبل از استفاده از عطرها از لوسیون و روغن‌هایی استفاده می‌کنند تا قدرت و دوام عطرها را بالا ببرند.

معرفی چند نمونه عطر مناسب شخصیت‌ها

بهتر است حین انتخاب عطر، سلیقه و احساسی که نسبت به آن رایحه برایتان خوشایند هست را در نظر داشته باشید، نه تعاریف دیگران و معرفی‌های دنیای مد و فشن. البته که تهیه‌ی عطر و ادکلن از یک برند معتبر تا حد زیادی اطمینان شما را برای یک خرید بی‌ابهام رفع می‌کند اما باید توجه داشت که نباید احساسات خود را در وهله‌ی دوم مورد اهمیت قرار دهید.

در این بخش برای برخی شخصیت‌ها پیشنهاداتی مطرح می‌کنیم.

روانشناسی عطر و ادکلن افراد ورزشکار و فعال

رایحه‌های مناسب شخصیت‌های فعال و پرشور مانند ورزشکاران اعلب از نوعی هستند که تداعی‌کننده‌ی عناصر طبیعی مانند آب، یخ و باران می باشد.

برای کسانی که اعتماد به نفس بالایی دارند

عطرهای تند و تیز تاثیرگذارند. معمولا افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند و در جامعه تعیین‌کننده هستند از این عطرها استقبال می‌کنند. عطرهای تند روحیه را شاداب نگه می‌دارند و روحیه‌ی تلاشگری را در افراد افزایش می‌دهند.

اگر می‌خواهید شخصیتی مرموز داشته باشید

معمولا افراد آرام و ساکت به شدت از نگاه دیگران مرموزند. آن‌ها افرادی هستند که به سختی می‌توان از روحیات درونی‌شان نتیجه‌گیری کرد و بطور طبیعی دیگران را به وجد می‌آورند تا شخصیتشان را واکاوی کنند. کسانی که از رایحه‌های ملایم استفاده می‌کنند برای اطرافیان جذاب و شبیه جزیره‌ای هستند که باید کشف شوند.

عطر شناسی افراد با انگیزه و پشتکار

باانگیز‌ها عطرهای تلخ را ترجیح می‌دهند که تداعی‌کننده‌ی نوعی پشت‌کارو جدیت است. آن‌ها سفت و سخت پای تصمیماتشان می‌ایستند و از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند. طبق روانشناسی عطر ها، کسانی که از رایحه‌های تلخ استفاده می‌کنند تا حد زیادی خویشتن‌دار و صبورند. برای چنین افرادی قهوه، نمادی از آرامش و البته تلاش است!

اصالت و جذابیت

افراد خوش‌مشرب و اجتماعی عطر مرکبات را می‌پسندند. رایحه‌هایی مانند لیمو، پرتقال و انواع میوه‌های شیرین، خنک و دلچسب بخصوص پاییزی را انتخاب می‌کنند و به راحتی با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند. افراد رمانتیک نیز عطر گل‌‌ها را می‌پسندند. کسانی که اصالت را جزو اساسی‌ترین اصول زندگی خود پذیرفته‌اند به سمت عطرهای تلخ نیز کشیده می‌شوند.

اگر دوست دارید جذاب به نظر بیایید خون‌گرم، مهربان و خوش‌اخلاق باشید. عطر شکلات و وانیل و عطرهای گرم، حس صمیمیت را تقویت می‌کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مرتبط

مشاوره تخصصیلیست دستگاه‌هالیست اسانس‌ها