حساسیت به عطر و راه های پیشگیری از آن

انواع حساسیت های عطری و راه های جلوگیری از آن

عطر و ادکلن از بسیاری جهات سبب آرامش و ایجاد حس خوب و سلامت می‌شوند. اما گاها پیش می‌آید که برای بعضی افراد حساسیت و آلرژی‌هایی را نیز ایجاد کنند. حساسیت به عطر و ادکلن واکنشی معکوس از جانب بدن نسبت به برخی مواد شیمیایی موجود در ترکیب و ساختار عطر است که حتی ممکن است خطری جدی به همراه داشته باشد. آلرژی و حساسیت عطری می تواند التهاباتی در پوست بدن ایجاد کند یا عارضه‌هایی نظیر آبریزش بینی، سرفه، عطسه، سردرد و بسیاری امراض دیگر شود که هر کدام به نوبه‌ی خود آزاردهنده بوده و نیاز است به سرعت رفع شود.

بسیاری از این عارضه‌ها اگر چه در حد نرمال طبیعی و گذرا می‌باشند اما در صورت تداوم و گسترس محدوده‌ی حساسیت نیاز است حتما به پزشک متخصص مراجعه کرده و از هر گونه تجویز و مصرف دارو خودسرانه خودداری به عمل آورید. در این مقاله قصد داریم کمی بیشتر در مورد حساسیت عطری اطلاعات به دست آوریم. بهترین و بی‌ضررترین عطرها و اسانس ‌های خوشبوکننده را میتوانید از سایت آرورایحه تهیه کرده و بدون هیچ آلرژی و حساسیتی از رایحه‌ی خوش آن لذت ببرید.

دلایل حساسیت عطری چیست

برای برخی افراد تنها بو و رایحه‌ی خوش و ماندگاری عطر و ادکلن از اهمیت برخوردار نیست و باید مواد دیگری از جمله میزان حساسیت‌زایی و آلرژی هر عطر منتخب را نیز به دقت بررسی کنند. حساسیت عطری معمولا مقوله‌ای رایج است و نشانه‌ها و علائم آن نیز بسته به خود فرد خفیف یا وخیم خواهد بود. درواقع علت این عارضه این است برخی افراد در زمان استفاده یا استشمام همه یا مدل‌های خاصی از عطر، با انواع واکنش‌های دفاعی بدن خود مواجه می‌شوند. در برخی دیگر این عارضه‌ها به هنگام برخورد مستقیم دانه‌های عطر با پوستشان ایجاد میشود. البته احتمال بروز این مشکل درمورد بیماران  آسم و تنفس بیشتر از باقی افراد است.

انواع حساسیت های عطری و راه های جلوگیری از آن

بطور کل هر عطر و یا ادکلن به طور طبیعی از ۱۴ ماده شیمیایی مختلف ساخته می‌شود؛ بنابراین بروز واکنش آلرژیک و حساسیت نسبت به این ترکیبات شیمیایی در برخی افراد اتفاقی بعید نیست.

انواع حساسیت به عطر

حساسیت و آلرژی عطری می‌تواند در هر یک از بخش ها و قسمت‌های مختلف بدن اختلال ایجاد کند و فعالیت آن بخش را مختل کند. نکته اینجاست که نوع عارضه ها در هر کدام از افراد متفاوت و از شدتی برخوردار است و نوع درمان متفاوتی را نیز می‌طلبد. بنابراین بهتر است به هنگام بروز علائمی متداوم و سخت به پزشک معالج مراجعه کرده و سرخود عمل نکنید.

حساسیت ها معمولا در دو دسته‌ی سمی و تماسی آلرژیک اتفاق می‌افتند که در ادامه به بررسی هر دو مورد خواهیم پرداخت:

حساسیت عطری سمی

زمانی که پوست در تماس با نوعی ماده شیمیایی مضر معطر مانند اسانس خوشبوکننده هوا و هر نوع عطر وادکلن دیگری قرار گیرد و واکنشی از خود نشان دهد می‌توان با قطع تماس و یا پاکسازی محل آغشته شده بر روی پوست علائم آلرژی را تخفیف داد.

حساسیت تماسی آلرژیک عطری

برای این نوع حساسیت عطری توپیح و دلیل مشخصی وجود ندارد. ممکن است در صورت تماس با هر نوع ماده ی خوشبویی اتفاق بیفتد و هربار شدت بیشتری نیز به خود بگیرد. چراکه به ندرت سیستم دفاعی بدن در مقابل این نوع ماده تضعیف شده و بدن آلودگی کمتری برای مقابله با این ماده از خود نشان خواهد داد.

علائم رایج حساسیت عطری

علائم آلرژی در هر فرد متفاوت از دیگری بروز می‌کند. اما با این حال متداول ترین موارد و علائمی وجود دارد که احتمال وقوع آلرژی و حساسیت را قطعی می‌سازد. از جمله مهم ترین و شایع ترین این موارد عبارت است از:

  • سردردهای ملایم و یا بسیار پر درد
  • عطسه کردن، سرفه کردن و آبریزش بینی
  • خستگی، کسلی و تنگی نفس
  • تحریک پوستی
  • دردهای عضلانی
  • اشک، خارش و سرخ شدن چشم
  • ورم صورت و سر
  • عدم تمرکز
  • حالت تهوع و استفراغ

راه های پیشگیری از آلرژی عطری

بدیهی است که در صورت داشتن چنین مشکلی لازم است به هنگام خرید و تهیه عطر و ادکلن دقت بیشتری از خود نشان دهید و از استفاده‌ی مواد معطری که احتمال بروز آلرژی در ساختارشان زیاد است خودداری کنید. در صورتی که نسبت به اکثر عطر و رایحه حساسیت دارید میتوانید از داروهایی نظیر آنتی هیستامین و کورتیکواستروئید کمک بگیرید که علائم مشکلات تنفسی را تا حد زیادی کاهش میدهند. سعی کنید از عطرهای مناسب جنس مخالف استفاده نکنید و استفاده از صابون، دئودورانت، لوسیون و غیره تنها منحصر به لوازم شخصی خودتان باشد و از لوازم دیگران استفاده نکنید.

پیشنهاد میشود قبل از استفاده از هر عطری برای اولین بار ابتدا مقداری از آن را روی پوست خود امتحان کنید و در صورتی که پوست و بدنتان واکنشی از خود نشان نداد آن را بکار ببرید. از اسپری عطر و ادکلن بر روی برخی نواحی حساس از جمله گردن، صورت و … پرهیز کنید چون از نظر علمی، بدن با تحریک پیاپی و کم فاصله ی، مواد آلرژی زایی که به آن حساسیت دارد، آسیب پذیرتر می شود.

آلرژی های پوستی ناشی از استفاده از عطر و ادکلن معمولا در تماس با افتاب بصورت لکه های تیره خودنمایی میکنند. چرا که برگاموتی که در ترکیب بسیاری از عطرها بکار میرود، در تماس با سلول های رنگ‌ساز آن ها را تحریک کرده و حساسیت و لک ایجاد میکند.

بهترین راه درمان حساسیت به عطر

درصورت بروز هر نوع حساسیت و آلرژی راهکارهای جانبی در نظر گرفته شده است که میتوانید از آن ها برای تسکین و بهبود عارضه‌تان کمک بگیرید:

  • استفاده از داروهای تسکین دهنده‌ی انواع عارضه‌های مربوط به آسم و حساسیت ناحیه‌های دیگر.
  • آغشته کردن پوست ناحیه آسیب دیده به کرم نرم کننده که میتوانند سدی در مقابل مواد محرک ایجاد کنند.
  • شستشوی بلافاصله پوست، خشک کردن و بعد استفاده از مرطوب‌کننده حاوی آلوئه‌ورا.
  • مالیدن پماد بتامتازون روی پوستی که دچار کهیر شده است.
  • استفاده از از نظر علمی، بدن با تحریک پیاپی و کم فاصله ی، مواد آلرژی زایی که به آن حساسیت دارد، آسیب پذیرتر می شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مرتبط

مشاوره تخصصیلیست دستگاه‌هالیست اسانس‌ها