طراحی دکوراسیون آشپزخانه لاکچری و مدرن

دکوراسیون آشپزخانه

از آن‌جایی که هر کدام از اعضای خانواده به دفعات به محل مخصوص پخت و پز غذا مراجعه می‌کنند، توجه به ساختار و نما و چیدمان آشپزخانه‌ها اهمیت بسزایی دارد. بخصوص برای خانم‌ خانه که صرف‌نظر از شاغل بود یا نبودن، تایم نسبتا زیادی از روز خود را در این محل سپری می‌کند، بسیار مهم است که به دکوراسیون آشپزخانه توجه شود. اگر تابحال به شکل و نمای دنج‌ترین توجه نداشته‌اید، بهتر است بعد از خواندن این مقاله کمی بیشتر به آن فکر کنید. آیا برایتان حضور طولانی‌مدت در چنین فضایی در خانه‌تان خسته‌کننده و آزاردهنده است؟ تا چه اندازه در طراحی و کاربردی لوازم و اجزا و اصول مدیریتی دقت به عمل آمده است؟

به همین دلیل است که می‌گویند “آشپزخانه قلب خانه است!”. این مسئله بسیار مهم است که از وقت گذراندن در کاربردی‌ترین قسمت خانه‌تان حس خوبی داشته باشید و کار کردن در آن شما را خسته و رنجور نکند. امروزه بسیاری از مردم، حتی بیشتر از دیگر موقعیت‌های خانه، به دکور آشپزخانه‌ی خود اهمیت می‌دهند. در این مقاله می‌خوانیم که برای انجام یک دکوراسیون مناسب باید به ابعاد و اندازه آشپزخانه، کاربردی‌بودن چیدمان المان‌ها، نکاتی که باید قبل از شروع به آن توجه داشت و همچنین موارد تعیین‌کننده مانند؛ نوع پرده، نورپردازی، هارمونی رنگ‌ها، طرح سطوح و حتی گیاهان استفاده‌شده در دکوراسیون نیز توجه داشت.

دکوراسیون آشپزخانه

متراژ و اندازه در دکوراسیون آشپزخانه تعیین‌کننده است

ابتدا جزئیات دقیقی از ارتفاع سقف و طول و عرض و ابعاد هر فضایی از آشپزخانه که طراحی خاصی برایش در نظر دارید را به دست آورید. باید بدانید روی چه اندازه‌ای از هر فضا می‌توانید مانور دهید.

تهویه و کیفیت هوا و همین‌طور جریان داشتن بوی مطبوع در فضای آشپزخانه اهمیت زیادی دارد. بدین منظور باید از دستگاه‌های تهویه، دستگاه خوشبوکننده‌ی هوا و حتی اسانس‌های خوشبوکننده‌ی هوا استفاده کرد.

اصول ایمنی را در الویت قرار دهید

آشپزخانه محلی از خانه است که به دلیل اجماع بسیاری لوازم مخاطره‌آمیز، بیشترین احتمال بروز خطر را دارد و عدم رعایت نکات و اصول ایمنی می‌تواند موجب وقوع حوادث جبران‌ناپذیری شود. برخی از نکاتی که باید در رعایت ایمنی به آن‌ها دقت شود؛ اعم از:

  • مشخص‌بودن جای لوازم و ابزار تیز و فیکس بودن آن‌ها بسیار مهم است.
  • پرده یا هرگونه پارچه‌ی اشتعال‌پذیر را در نزدیکی اجاق گاز نصب نکنید.
  • برای یخچال، لباسشویی و دیگر وسایل برقی از محافظ و پریز استاندارد استفاده کنید.
  • حین استفاده از شوینده‌های شیمیایی مانند جرمگیر و لوله‌بازکن حتما دقت کنید و به منظور حفظ سلامت و محیط زیست، تا حدالامکان از پاک‌کننده‌های طبیعی و خانگی استفاده کنید.
  • هنگام استفاده از هر وسیله‌ی برقی ابتدا بروشور آن را، مخصوصا قسمت نکات ایمنی، مطالعه کنید.
  • حدالامکان از متریال قابل شستشو در دکوراسیون آشپزخانه استفاده کنید تا در عین رعایت نکات ایمنی، موارد سلامت و بهداشت هم به خوبی رعایت کرده باشید.

 

نکات حائزاهمیت در طراحی آشپزخانه

بسیاری از مردم فکر می‌کنند از لازمه‌های داشتن یک آشپزخانه‌ی زیبا و شیک، داشتن فضایی بزرگ است. اما جالب است بدانید که با طراحی یک دکوراسیون مناسب و اصولی حتی می‌توان فضای آشپزخانه را بزرگ‌تر نشان داد! اولین نکته‌‌ی مهم در این امر این است که سعی کنید با چیدن المان‌های غیرضروری و شلوغ فضا را کوچک و بهم‌ریخته نشان ندهید. استفاده از دکورهای کوچک و اجزایی که قاعدتا جزو ابزار کار بوده و بطور حتم حین کار به آن نیاز پیدا خواهید کرد، در طراحی داخلی آشپزخانه بسیار مناسب است. فراموش نکنید که سادگی فضای شیک‌تر و بازتری از آشپزخانه‌ی شما را به نمایش می‌گذارد.

دکوراسیون مناسب آشپزخانه‌ی خود را بشناسید

برای داشتن دکوراسیون آشپزخانه شیک و زیبا، لازم نیست حتما از وسایل لوکس و اکسسوری‌ها گران‌قیمت استفاده کنید. سادگی مهم است و این‌که هر وسیله دقیقا در جایی قرار بگیرد که در بهترین حالت خود باشد. در دیزاین آشپزخانه‌ها نیز مانند دیگر فضاهای خانه، از انواع دکوراسیون و سبک‌های متنوعی مانند؛ سنتی، کلاسیک، مدرن، ساحلی، مدیترانه‌ای و غیره استفاده می‌شود. سلیقه صاحب‌خانه مهم است اما بهتر است به هنگام انتخاب سبک از یک دیزاینر کمک گرفت تا آشپزخانه در بهترین حالتی که می‌تواند باشد طراحی شود.

امروزه بیشتر مردم طرفدار سبک‌های مدرن و کلاسیک هستند اما بسیاری نیز دکور ترکیبی را برای دکوراسیون آشپزخانه خود برمی‌گزینند.

چیدمانی کاربردی

الویت‌بندی وسایل و ابزار را قبل از زیبایی و مدرنیته در نظر داشته باشید! هر چیزی جای درست و مناسب خود را دارد. آرامش در هنگام فعالیت‌ در آشپزخانه مهم است و همچنین باید سهولت رفت و آمد و حرکت در آشپزخانه‌ها که از کم‌متراژترین و کوچک‌ترین مکان‌های خانه محسوب می‌شود را در نظر داشت.

بجای استفاده از المان‌های بزرگ از مدل‌های توکار و جمع‌شونده استفاده کنید

استفاده از جزیره در طراحی آشپزخانه ایده‌ای هوشمندانه است چراکه در حین مهمانی، تایم زیادی از وقت شما صرف فعالیت در محیط آشپزخانه می‌‌شود و فرصت معاشرت و مصاحبت با مهمان‌ها از دست می‌رود. بنابراین با طراحی اٌپن و جزیره‌ای مناسب، آشپزخانه را از حالت منزوی خود خارج کنید. علاوه بر این، در بسیاری از موارد می‌توان بجای قراردادن میزهای ناهار‌خوری بزرگ و جاگیر که رفت و آمد را سخت می‌کنند، از انواع جزیره‌ها یا میزهای توکار و تاشونده بهره‌مند شد.

استفاده از اپن و کانتر

کانترها به همراه صندلی‌ها و پاف‌های پایه‌بلندِ جمع‌وجور، بهترین گزینه بعنوان یک موقعیت ناهارخوری در آشپزخانه‌های کوچک به شمار می‌روند. از چیدن لوازم برقی و دیگر وسایل روی کابینت‌ها و کانتر خودداری کنید. ظاهر شلوغ و آشفته‌ی چنین آشپزخانه‌ای انرژی منفی پراکنده می‌کند!

اجزا را طوری در کنار یکدیگر قرار دهید تا همه‌چیز در دسترس باشد. کابینت‌های ریلی و سرتاسری، قفسه‌ها و شلف‌ها، کشوها و استندهای اختصاصی در بهترین حالت ممکن می‌توانند در عین اشغال‌کردن جای کمتر، دسترسی شما را به وسایل و ابزار راحت‌تر کنند.

دکوراسیون آشپزخونه

مثلث آشپزخانه، سه عنصر اصلی هر آشپزخانه!

کابردی‌ترین اجزای یک آشپزخانه‌ی نرمال چیست؟ اجاق گاز، یخچال و سینک ظرفشویی هر کدام یکی از گوشه‌های اساسی مثلث هر آشپزخانه‌ای هستند. طراحی دکوراسیون آشپزخانه در حالتی در ایده‌ال‌ترین حالت ممکن خود قرار گرفته‌اند که هر کس بتواند بدون دردسر هنگام کار و آشپزی در فضای باقی‌مانده بین این سه مورد حرکت و به راحتی از آن‌ها استفاده کند.

بهترین و اصولی‌ترین موقعیت در طراحی آشپزخانه رعایت قاعده‌ی زاویه‌ی ۲۵درجه‌ای بین این سه جزء است که تحت عنوان مثلث کاربردی در این موضوع شناخته می‌شود.

نورپردازی

نور مناسب در آشپزخانه خیلی مهم است. فضای آشپزخانه نباید تاریک و کم نور باشد. نور کم‌تر، فضا را کوچک‌تر نشان می‌دهد. بهتر است برای نورپردازی تنها از رنگ مهتابی یا فقط آفتابی استفاده نکنید و ترکیبی از هر دو رنگ را بکار بگیرید. در دیزاین داخلی آشپزخانه عمدتا از چراغ‌آویزهای مدرن و ال‌ای‌دی‌ها استفاده می‌شود که جلوه‌ی خاصی به فضا می‌دهد.

انتخاب رنگ‌های مناسب

شاخص‌ترین عنصر در طراحی آشپزخانه رنگ‌هاست. بسیار مهم است که حتما به دنبال هارمونی رنگ‌ها در جای‌جای آشپزخانه‌تان باشید! اگر فضای آشپزخانه باز است، اجازه‌ی استفاده از رنگ‌های تیره را دارید. ولی در فضاهای کوچک بهترین انتخاب رنگ‌های روشن و خنثی مانند سفید، کرم و توسی روشن است. البته بطور کلی بهتر است از رنگ‌های روشن برای هر آشپزخانه با هر متراژی استفاده کرد تا بهتر متوجه لکه‌ها و آلودگی‌های ناشی از چربی و دیگر موارد شوید.

کفپوش‌ها

آشپزخانه‌ها مستعدترین مکان خانه در برابر ریخته‌شدن خوراکی و نوشیدنی و دیگر موارد این‌چنینی هستند، به همین علت در معرض شستشوی مدام با مواد شوینده و محلول‌ها قرار می‌گیرند. پس جنس آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بهتر است علاوه بر رعایت اصول طراحی مانند متناسب‌بودن رنگ و طرح، به ماندگاری و جنس آن نیز توجه شود.

از تاثیر استفاده گیاهان در دکوراسیون آشپزخانه غافل نشوید!

شادابی و طراوت گیاهان، محیط آشپزخانه را دلپذیرتر و شاداب‌تر می‌کند. می‌توانید از گیاهان مینیاتوری و آپارتمانی بر روی شلف‌ها و کانترها یا کنار سینک ظرفشویی استفاده کنید تا جلوه‌ی بهتری به آن مکان دهید. اما توجه داشته باشید که بکاربردن بیش ‌از اندازه و افراطی گل و گلدان، نمای آشپزخانه را شلوغ و بهم‌ریخته خواهد کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مرتبط

مشاوره تخصصیلیست دستگاه‌هالیست اسانس‌ها