۱۰ نکته بسیار مهم در طراحی سرویس بهداشتی + ترفندها

طراحی-سرویس-بهداشتی

سرویس‌ بهداشتی در هر خانه و مکانی از مهم‌ترین بخش‌ها به شمار می‌رود که لازم است به زیبایی آن توجه داشت. امروزه مردم در کنار طراحی و دکوراسیون فضای داخلی و خارجی خانه‌هایشان مانند آشپزخانه، پذیرایی، نمای بیرونی ساختمان و آپارتمان و اتاق‌ها، نسبت به طراحی سرویس بهداشتی منزلشان هم حساسیت نشان می‌دهند. اکثر مردم بیشتر وقت و هزینه‌ی خود را صرف طراحی قسمت‌های در معرض دید خانه می‌کنند غافل از این‌که سرویس‌ها از نظر بهداشتی بسیار حائزاهمیت بوده و از جهتی دیگر شاید مهمان‌ها وارد اتاق‌های شما نشوند اما قطعا از سرویس بهداشتی منزلتان استفاده خواهند کرد.

کمی ناامیدکننده نیست که آن‌همه زحمت و هزینه صرف طراحی و دکوراسیون تمام خانه شود و وقتی به سرویس بهداشتی می‌رسد همه‌چیز زیر سوال رود؟! با این تفاصیر بهترین تصمیم توجه به دیزاین سرویس بهداشتی در کنار باقی قسمت‌های خانه است که در این مقاله کمی مفصل‌تر درمورد اهمیت این کار، این‌که چگونه طراحی کاربردی‌تری متناسب با موقعیت داشته باشیم، بهترین سبک‌های مطرح در جهان امروز و همچنین نکات بسیار مهمی که باید در هنگام طراحی به آن توجه داشت توضیح خواهیم داد.

اهمیت طراحی سرویس بهداشتی

در بعضی موارد مردم توجه خاصی به رسیدگی به نمای سرویس بهداشتی ندارند و کمتر به آن می‌پردازند. نکته این‌جاست که تمیز بودن و دیزاین سرویس بهداشتی ارتباط مستقیمی با قضاوت درمورد سلیقه‌ی صاحب‌خانه دارد. از طرف دیگر ضرورت رعایت اصول بهداشتی در چنین مکان‌هایی که کاربرد خاصی دارند بسیار زیاد است. پس نمی‌توان نسبت به آراستگی و زیبایی و از همه مهم‌تر تمیزی آن بی‌تفاوت بود.

فضای سرویس بهداشتی را به کمک عودها، اسانس‌های خوشبوکننده و دستگاه خوشبو کننده هوا خانگی ملایم و خوش‌رایحه نگه دارید.

کاربردی بودن طراحی داخلی سرویس بهداشتی را الویت قرار دهید

یکی از نکاتی که در هنگام طراحی نقشه‌ی یک واحد مسکونی باید به آن توجه شود، ارتباط داشتن مستقیم توالت با در ورودی خانه است و نه ارتباط مستقیم آن با دیگر قسمت‌های خانه. در ضمن در چنین مواردی باید عملکرد را بر فرم و طراحی فضا مقدم دانست. سعی کنید با شلوغ کردن سرویس بهداشتی با لوازم غیرضروری، رفت و آمد و حرکت را برای خودتان دشوار نکنید.

سیستم آب و فضلاب

تحقیق کنید راه لوله‌های آب و فاضلاب از چه قسمتی عبور می‌کند. قبل از هر طراحی ابتدا اصول ایمنی را چک کنید. از سلامت لوله‌های فاضلاب و خروج درست آن اطمینان حاصل فرمایید. عوامل احتمال بروز نشتی را به کمک عایق‌کاری مناسب و کارآمد بررسی کنید و به شیب‌ها و زوایای بین لوله‌ها توجه کنید تا در آینده با اختلال عملکردی آن‌ها مواجه نشوید. رعایت نکردن اصول ابتدایی ایمنی قبل از هر اقدامی ممکن است پشیمانی به بار بیاورد و تمامی زحماتتان را بر باد دهد.

تهویه هوا

رطوبت از اصلی‌ترین علل رشد میکروب‌ها و باکتری‌ها و قارچ‌هاست. با در نظر گرفتن این نکته که سرویس‌های بهداشتی بعنوان مرطوب‌ترین اجزای خانه، از مهم ترین مکان‌هاست که باید به بهداشت آن توجه کافی شود، باید به تهویه‌ی هوای آن بسیار دقت داشت. پنجره‌دار نبودن سرویس بهداشتی، اهمیت نصب یک فن هواکش را در طراحی سرویس بهداشتی، چندبرابر می‌کند. نصب سیفون فراموش نشود.

چیدمان مناسب

امروزه اکثر سرویس‌های بهداشتی در ابعاد کوچکی ساخته و طراحی شده‌اند. بنابراین بهتر است طراحی را به شکلی پیش برد که از همه‌ی فضای موجود بهره‌مند شد. روشویی‌های کابینی، قفسه‌های عمق‌دار، شلف‌های دیواری و باکس‌ها هم نظم و انضباط بیشتری به سرویس می‌دهند و علاوه بر جنبه‌های زیبایی، می‌توانند وسایل بیشتری را در خود جای دهند.

از سویی دیگر چیدمان مناسب در طراحی سرویس بهداشتی به معنای توجه در جاگذاری المان‌ها و اکسسوری‌ها نیز هست که طبق اصول طراحی پیش خواهد رفت. تمامی شوینده‌ها، پارچه‌ها، سبدهای دکوراتیو حاوی اکسسوری‌های تزئینی و حتی موقعیت روشویی، وان، توالت، سیفون، لوازم بهداشتی و حتی کابینت‌ها در طراحی محفوظ است و یک طراح بخوبی قادر به اجرا کردن آن‌هاست.

بهترین سبک در طراحی حمام و دستشویی

سرویس‌های بهداشتی نیز مانند دیگر قسمت‌های خانه دارای سبک طراحی و دکوراسیون مخصوص خود است که غالبا متناسب با دیزاین تمام خانه انتخاب می‌شود. بنابراین سرویس‌های بهداشتی را نیز می‌توان به سبک‌های معاصر، مدرن، آسیایی، ساحلی، مدیترانه‌ای، اسکاندیناوی، روستیک و غیره طراحی کرد. طبق نظرسنجی و آماری که در دست است، امروزه غالب مردم طرفدار سبک‌های مدرن و معاصر هستند که در ادامه به ویژگی این دو می‌پردازیم:

مدرن

امروزه بسیاری به این باور رسیده‌اند که بهترین دیزاین و طراحی سرویس بهداشتی سبکی‌ست که در آن محیطی ساده، خلوت و پرنور با طراحی خطوط منظم است. اجرای این سبک از طراحی مناسب سرویس‌های بهداشتی بزرگ با دیوارها و سقفی بلند است. در سبک مدرن بین تمامی المان‌ها و جزئیات هارمونی و هماهنگی برقرار است و سادگی و خلوتی ضرورت دارد.

معاصر

از مشخصه‌های سبک معاصر با توجه به امروزی بودن و توجه به ترندهای روز، عمدتا از خطوط برجسته، متریال طبیعی، مبلمان بدون طرح و همچنین مانند مدرن از پالت‌های رنگی خنثی استفاده می‌شود. در این سبک از اکسسوری‌های مشکی چشمگیر بسیار بهره برده می‌شود. هندسیِ قرارگیری کاشی‌ها روی دیوار از بارزترین ویژگی‌های سبک معاصر است. عناصر فلزی و اکسسوریای نقره‌ای و آینه‌ای، در طراحی داخلی سرویس بهداشتی به این سبک نقش بسزایی دارند.

حمام-و-سرویس-مدرن-4

در طراحی دستشویی و حمام به چند نکته ضروری توجه داشه باشید

قبل از هر اقدامی طراحی متناسب با سرویس خود را تشخیص دهید. سرویس‌ها بزرگ در مقایسه با سرویس‌های کوچک از اصول طراحی و دکوراسیون خاصی برخوردار است. از این جهت که هرچه بخواهید سرویس بهداشتی‌تان مجهزتر باشد، برای فراهم کردن فضای مانور دچار چالش‌های بیشتری می‌شوید. در چنین شرایطی لازم است نیازها را الویت‌بندی کرد.

نکاتی درمورد پوشش دیوارها

در طراحی پوشش دیوارها و سقف بهتر است از متریال ضدآب و رنگ روغن استفاده شود. بهتر است حدالامکان در انتخاب لوازم و کاشی‌های سطح دیوار از پالت رنگ‌های خنثی و روشن استفاده شود چراکه رنگ روشن از حیث رعایت اصول بهداشتی بسیار کاربردی بوده و جرم‌ها و آلودگی‌ها را به طور واضح در معرض دید قرار میدهد. از کاشی‌ها با تایل بزرگ و صیقلی با طراحی خطوط در یک راستا استفاده کنید تا نمای بهتری به سرویستان دهید.

نکاتی طراحی درمورد روشویی

روشویی‌های ضدآب امروزی از جنس‌های مختلفی طراحی می‌شوند. بعضی از جنس سنگ، شیشه، چوب، پی‌وی سی و گاهی هم رزینی هستند که بسته به سلایق و خواست مشتری به بازار عرضه می‌شوند. درمورد سرویس‌های بهداشتی کوچک، بهتر است از طراحی گرد و دیواری که در کنجی قرار می‌گیرند استفاده کنید. فضای زیر روشویی با استفاده ازسبدها و باکس‌ها بسیاری از وسایل را در خود جای می‌دهد.

طراحی سنگ توالت ایرانی

ابعاد سنگ توالت را با توجه به ابعاد فضای سرویس انتخاب کنید. قبل از نصب هر سنگی، ابتدا زیرسازی‌های ضروری را به درستی انجام دهید. اگر این کار به درستی انجام نشده باشد سنگ ترک برداشته و به ندرت شکسته می‌شود. بسته به سلیقه و سبک طراحی‌تان، اشکال مختلفی از سنگ‌ها وجود دارد.

توالت فرنگی در دیزاین داخلی سرویس‌ها

در طراحی دستتشویی برای فضاهای کوچک بهتر است از توالت‌فرنگی‌های دیواری و وال‌هنگ استفاده کنید که نسبت به دیگر انواع توالت‌های فرنگی ساده جای کمتری اشغال می‌کند. درصورت استفاده از توالت‌های فرنگی ساده می توان با استفاده از قفسه‌ها مکانی برای نظم‌دهی وسایل بهداشتی ایجاد کنید.

روشنایی سرویس بهداشتی

از لامپ‌های IP (امتیاز محافظت‌شده) در طراحی حمام دستشویی استفاده کنید؛ این لامپ‌‌ها مناسب استفاده در محیط‌های مرطوب می‌باشد.بکارگیری لامپ‌های LED زیبایی مدرنی به سرویس‌های بهداشتی می‌بخشد. با نصب پنجره نور طبیعی روز را تامین کنید و برای روشنایی شب هم از نورپردازی مناسب با طراحی سرویس بهداشتی و پیشنهادی طراح کمک بگیرید.

شیرآلات سرویس بهداشتی

شیرآلات سرویس بهداشتی معمولا دارای دو تنظیم‌کننده آب یا یک تنظیم‌کننده هستند. بسته به نیاز و سلیقه می توانید یک مدل از آن‌ها را نصب کنید. در شیرهای کلاسیک دو سرشیر وجود دارد که کاربردی‌تر هستند و دمای آب را تنظیم می‌کنند. برای انتخاب نوع طراحی، آبکاری و رنگ یراق‌آلات از سلیقه و اصول طراحی کمک بگیرید. به این نکته توجه کنید که شیرآلات سربی اگرچه ارزانند اما به دلیل وجود سرب و تماسش با آب سلامت شما را به خطر می‌اندازد و بسیار سریع‌تر دچار خوردگی می‌شوند.

اکسسوری‌ها در طراحی سرویس بهداشتی

صابون‌های عطری، شمع‌های زینتی، سینی و سبدهای دکوراتیو، دیوارکوب‌ها، گیاهان طبیعی و آینه‌هایی که فضای داخلی سرویس بهداشتی را بازتر و بزرگ‌تر نشان می‌دهند، از جمله رایج‌ترین عناصری هستند که امروزه در طراحی داخلی سرویس بهداشتی به کار برده می‌شوند. البته بکار بردن بیش از حد و افراطی اکسسوری‌ها ظاهر شلخته و ناخوشایندی برای سرویس بوجود می‌آورد.

کابینت‌ها و باکس‌ها را بالاتر از سطح زمین و روی دیوار نصب کنید تا فضای کمتری را اشغال کرده و رفت و آمد را راحت‌تر سازد. شلف‌های مثلثی که کنج دیوار نصب می‌شوند در عین اشغال فضای کمتر، ظاهر مناسبی دارند. ست‌های سرویس بهداشتی که شامل آینه، جا دستمالی، جا مایع و صابون، سطل و غیره هستند در انواع رو کابینتی و توکار نظم و آراستگی چشم‌گیری به فضا می‌دهند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مرتبط

مشاوره تخصصیلیست دستگاه‌هالیست اسانس‌ها