دکوراسیون داخلی منزل | جدیدترین و لاکچری ترین طرح ها

در دنیای پر رنگ و لعاب امروز، بسیاری از مردم توجه ویژه‌ای به نمای پیرامون و محل زندگی خود نشان می دهند. بنابراین مسئله‌ای تحت عنوان طراحی دکوراسیون داخلی بسیار همه‌گیر شده و تنها محدود به محل سکونت و منازل نمی‌شود بلکه هر مکان و ساختمانی از جمله دفاتر، ادارات، فروشگاه‌ها، هتل‌ها و غیره نیز نیاز به طراحی و دیزاینی مناسب و اصولی دارند.

در این بحبوحه دکوراسیون و طراحی داخلی منزل بازار داغی دارند و درصد بسیار بالایی از مردم از آن استقبال می‌کنند. صرف نظر از نقش پررنگ سلایق و علاقمندی متنوع افرار به سبک‌ها و طراحی‌های متفاوت، توجه به نکاتی تعیین‌کننده که می‌تواند تاثیر بسزایی در نتیجه دادن زحمات شما داشته باشد نیز مهم است. هر چیدمانی اصول خاص و ضروری مربوط به خود را دارد. بنابراین از کجا می‌دانید دیزاین دلخواه و بی‌پروای شما تا چه حد مناسب و تاثیرگذار به بار خواهد نشست؟ این‌جاست که بحث مشورت و کمک گرفتن از یک دیزاینر داخلی مطرح می‌شود.

اهمیت طراحی داخلی منزل

طراحی منزل و دکوراسیون داخلی به معنای ایجاد تناسب، هارمونی و هماهنگی میان اجزای داخلی خانه است. برای اینکه حس خوبی از محیط و فضا بگیرید لازم است هر المانی را به درستی و در موقعیت درست بکار بگیرید و از بی‌نظمی اجتناب کنید. این روزها هر خانه‌ای اعم از بزرگ یا کوچک نیازمند طراحی کاربردی هستند تا علاوه بر پاسخگویی به تمایل به جذب زیبایی افراد، بهترین استنفاده از فضا را نیز ببرند. این مسئله‌ای است که بخصوص در خانه‌های نقلی و کوچک به شدت اهمیت پیدا می‌کند. البته باید در نظر داشته باشید که برای تنظیم انواعی از دستگاه ها مثل دستگاه خوشبو کننده هوا اتوماتیک را جایی تنظیم کنید که خیلی نزدیک به مهمانان نباشد.

دکوراسیون داخلی منزل 2

فرق طراحی داخلی و طراحی دکوراسیون داخلی منزل

نکته‌ای که باید قبل از هر اقدامی بطور ویژه به آن توجه کرد، این است که بدانید دقیقا چه می‌خواهید. گاهی نیاز است دست به تغییر و تحولی عمیق بزنید. مثلا بازسازی یا هنگامی که می‌خواهید نقشه‌ی اولیه‌ی ساخت و ساز یک واحد مسکونی اداری را تهیه کنید. اما گاهی هدف رسیدگی به ظاهر و تغییر یا اضافه‌کردن یک سری المان‌های کوچک یا بزرگ است که تاثیر بسزایی در نما و زیباتر دیده شدن محیط دارد. این‌جاست که فرق بین طراحی داخلی و طراحی دکوراسیون داخلی مورد بحث قرار می‌گیرد.

طراحی منزل

طراحی داخلی منزل زمانی به کار می‌آید که بخواهید مکان و موقعیت دقیق، مناسب و کاربردی اجزا را به درستی تعیین کنید. یعنی با توجه به علم ساخت و ساز و اصول معماری، قسمت‌های داخلی خانه را به نحوی بچینید که هر بخش از دیدگاه هنری، کاربردی و بصری از یکدیگر تفکیک شوند. یطور مثال تعیین موقعیت دقیق اتاق‌ها، محل قرار گرفتن آشپزخانه یا سرویس‌های بهداشتی، همه نیازمند یک طراحی اصولی هستند که از فضا به درستی استفاده شود.

البته که سعی یک طراح داخلی لحاظ کردن سلیقه و انتخاب شما در کنار نکات و موارد اصولی هر نوع سبک و چیدمانی است تا همه‌چیز بر طبق سلیقه ی شما، بطور اصولی پیش رود و به بار بنشیند. چرا که گاها پیش می‌آید افرادی که دید اصولی طراحی ندارند، جزئیات و علاقمندی‌های خود را نسبت به کاربردی بودن چیدمان الویت قرار دهند. این موضوع حتی در طراحی خانه‌های نقلی میتواند پشیمانی به بار بیاورد!

طراحی دکوراسیون منزل

دکوراسیون داخلی به منظور بهینه‌سازی فضا و بهترین استفاده از آن‌ها بکار گرفته می‌شود. برخلاف طراحی داخلی که از راه بازسازی و دست‌زدن به ساز و ساخت ساختمان اقدام به کاربردی‌کردن فضا می‌کند، طراحی دکوراسیون منزل قصد دارد با کمک گرفتن از عناصری یا تغییردادنشان این مهم را به نتیجه برساند. استفاده از رنگ‌ها، میزان استفاده از روشنایی و نوع مبلمان و دیگر موارد، علاوه بر زیباتر کردن محیطی که در وحله‌ی اول بیان‌کننده ذوق و سلیقه ی صاحب‌خانه است، با کمی خلاقیت فضای داخلی را نیز برای سکونت راحت‌تر می‌کند.

مراحل طراحی دکوراسیون

کمک گرفتن از یک دیزاینر خوب می‌تواند شما را از سردرگمی نجات دهد. در میان گذاشتن سلایق و نیازهایتان با یک طراح که می‌تواند اصول و نکات طراحی دکوراسیون داخلی را در آن لحاظ کند بهترین راه برای رسیدن به یک نتیجه‌ی مطلوب است. با این وجود، نکات و مراحلی وجود دارد تا به شما کمک کند فرایند طراحی داخلی منزل را پیش ببرید.

قبل از دکوراسیون منزل ابعاد و فضا را بسنجید

متراژ بسیار مهم است. باید بدانید تا چه حد فرصت مانور دارید. دانستن متراژ و ابعاد به شما کمک می‌کند تا بهترین و مناسب‌ترین لوازم را تهیه کنید و حتی اگر منزلتان کوچک است، چه نوع سبک و طراحی فضای داخلی خانه‌تان را بازتر و راحت‌تر می‌کند.

خواسته ی شما از انجام دکوراسیون داخلی چیست؟

نیازسنجی نقطه‌ی شروع تصمیم برای انتخاب یک سبک و سیاق و مراجعه به طراح است. هر خانه‌ای باید به نحوی دکور شود که برای اعضای خانه مطلوب واقع شود. روحیات و سلایق یک به یک اعضا لحاظ شود و در وهله‌ی اول تعیین شود برای چه نیازمند یک دکوراسیون منزل هستند. گاهی کابردی بودن و دسترسی راحت‌تر به وسایل و نظم و ترتیب ملاک است و گاهی صرفا مدرنیته و ایجاد تغییر و تحول و گاهی حس آرامش! خواسته‌هایتان را با طراح در میان بگذارید.

میزان بودجه برای مانور

اکثرا برای انجام دکوراسیون از هزینه‌های اضافی اجتناب می‌‌شود. کسانی که تصمیم به ایجاد تغییر و تحول در نمای منزلشان هستند، اغلب قصد دارند با جابجایی و یا تغییر کاربری همان وسایل و لوازم در دیزاین و چیدمانی مناسب به خواسته‌شان برسند. اما گاهی با در نظر داشتن سبکی خاص نیاز به تهیه و فراهم کردن المان‌ها، اکسسوری‌ها و بافت و متریال خاصی برای به اجرا درآوردن آن سبک است که البته قبل از شروع باید به آن توجه داشت.

مود بورد خود را تهیه کنید!

مجموعی از اکسسوری‌ها، لوازم و حتی تصاویر مربوط به سبک مورد علاقه‌تان را کنار هم قرار دهید. رنگ مورد علاقه، بافت‌ها و الگوها، نوع مبلمان و غیره را در نظر داشته باشید و آن را در طراحی‌تان لحاظ کنید. مانند یک آلبوم از عکس‌ها و تصاویری که از مجلات و روزنامه‌ها می‌کنید و کنار یکدیگر می‌چسبانید. به مود بورد اصطلاحا تابلوی ایده نیز می گویند. هدف از ایجاد یک مورد بورد بیان تفکرات، احساسات و سلیقه فردی از طریق تصاویر، نمونه متریال‌ها و اشیا است.

کمک گرفتن از یک طراح

وقتی که بودجه و خواست خود را از اجرای یک طراحی دکوراسیون داخلی منزل تعیین کردید و مود بورد نیز در دست دارید، وقت آن است که با یک متخصص درباره اجرایی بودن آن مشورت کنید تا اصول و نکات سبکی و ایمنی را نیز برایتان لحاظ کنند و از پیشنهادات استقبال کنید. سعی کنید اگر صفر تا صد طراحی را به دیزاینر نسپرده‌اید، در مرحله به مرحله‌ی پروژه با طراح همراه باشید.

سبک‌های مختلف دکوراسیون منزل

سبک‌ دکوراسیون در واقع پایه و اساس انتخاب‌های شما را تعیین می‌کند. هر سبک که با توجه به سلایق و روحیات شما و با تصمیمی منطقی انتخاب شده باشد، دارای ویژگی‌ها و اصول خاص و منحصر به فرد خودشان هستند که باید رعایت شود. هر سبکی در دکوراسیون داخلی نقطه کانونی مخصوص به خودش را دارد که چه از لحاظ فیزیکی و چه بصری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. مانند فضای اطراف یک آباژور یا شومینه که به همراه کتابخانه و صندلی راحتی که ننووار تکان می‌خورد که به سبک و سیاق انتخابی شما طراحی شده باشد.

دکوراسیون داخلی منزل 1

تعادل در انتخاب رنگ، طرح، نحوه چیدمان تاثیرگذار است. در ضمن توجه داشته باشید که در هر سبکی یکی از مهم ترین نکات رعایت تعادل و هامونی میان نقاط پر و خالی منزل است. مهم نیست که دقیقا همه جا را با المان‌ها و وسایل پر کنید. فقط لازم است در عین سادگی و شیک بودن، تعادل مناسبی میان فضاها ایجاد کنید و از شلوغی بیش از اندازه اجتناب کنید.

حالا کمی با برخی سبک‌های خاص طراحی منزل آشنا شویم:

سبک کلاسیک

برای طفداران نظم، تعادل و تقارن که توجه ویژ‌ه‌ای به جزئیات دارند سبک کلاسیک بهترین انتخاب خواهد بود. این فضاها بسیار مجلل و لوکس هستند و اصولا از ترکیب رنگ‌های بژ، طلایی و کرم در کنار نقش نقوش برجسته، پر پیچ و خم ظریف و کلاسیک استفاده می‌شود. دیوارها و مبلمان حکاکی شده و جلاخورده می‌یاشند و اکسسوری‌ها معمولا بزرگ و پر زرق و برق هستند. بنابراین استفاده از این سبک برای خانه‌های کوچک پیشنهاد نمی‌شود.

سبک دکوراسیون مینیمال

مینیمالیست‌ها هر وسیله و جزئیات اضافی و غیرضروری را از دور خارج می کنند و طرفدار سادگی و خلوت هستند. رنگ‌های ملایم و خنثی، نقش‌های ساده و بدون نقش و نگار، دوری از شلوغی، نظم و ترتیب و اجتناب از تجملات از ویژگی‌های بارز این سبک است. سبک مینیمال بیانگر قناعت و آرامش می‌باشد و سادگی را در قابی جذاب به نمایش می گذارد.

سبک روستیک در طراحی منزل

سبک روستایی الهام گرفته از طبیعت می‌باشد. فضایی متشکل از سنگ، چوب، سفال، چرم و پوست که با استفاده از المان‌های قدیمی و کهنه می‌توان به اصالت آن افزود. رنگ سفید از اصلی‌ترین رنگ‌های استفاده شده در این سبک است. اکسسوری‌ها رد سبک روستیک اصولا از صنایع دستی هستند. در این سبک که معمولا همه‌ی وسایل در قالب اصلی و طبیعی خود مورد استفاده قرار می‌گیرد، شومینه نقطه کانونی به حساب می‌آید.

سبک مدیترانه‌ای

از مشخصه‌های این سبک، توجه بیشتر به فضای باز است که شاخصه‌های طبیعی مانند دریا و جنگل و خورشید و نور را تداعی می‌کند. رنگ‌های شاد و جیغ به زیبایی و شادابی در سبک مدیترانه‌ای خودششان را به رخ می‌کشند. نور طبیعی و فراوان به همراه لوازمی لوکس و استاندارد و گل و گیاه در دیزاین این سبک، عمدتا مناسب خانه‌هایی در طبیعت و ویلاها با چشم‌انداز دریا می‌باشد.

سبک گلم در طراحی دکوراسیون داخلی منزل

گلم به معنای زرق و برق خیلی زیاد است. سبکی رمز‌آلود، درام و لوکس! اگر عاشق متریال مرمر، طرفدار نصب لوستر در جای‌جای خانه، علاقمند به مبل چستر فیلد و از همه مهم‌تر شخصیتی جلوه‌گر دارید، این سبک خاص شماست! مبل‌ها در سبک گلم معمولا نرم و مخملی با بافت‌های ظریف به همراه دکمه یا خطوط عمودی و بازوهای رولی هستند. جلومبلی‌ها و اکسسوری‌های شیشه‌ای، آینه‌ای و براق هستند و از فلزات طلایی و برنجی و قاب‌های آینه‌ای بسیار استفاده می‌شود.

موارد تاثیرگذار و ترفندهای چیدمان دکوراسیون داخلی منازل

با رعایت چند اصول و پیاده‌سازی چند ترفند مفید می توان نمای بهتری به محیط داد و دکوراسیون منزل را به راحتی غنی‌تر ساخت. نکته‌ای که نباید فراموش کرد این است که هماهنگی میان اجزای دکور و چیدمان اصولی آن‌ها هم بهینه ترین استفاده را از فضا ممکن می‌سازد و هم به جذابیت و حس شادابی و راحتی آن می‌افزاید.

نقش نورپردازی در دکوراسیون خانه

نور طبیعی را می‌توان به‌وسیله پنجره‌ها، لوسترها و نورهای مخفی و دکورتیو طراحی شده ایجاد کرد. البته لازم به ذکر است که هر سبکی مقدار نورپردازی خاصی را می طلبد. در آشپزخانه می‌توان از نورهای توکار و دکوراتیو به صورت ترکیبی استفاده کرد. لوسترهای آویزان برای روی میز ناهار خوری مناسب هستند.

تابلوهای هنری و قاب عکس‌ها

این دسته اکسسوری‌ها باید متناسب با حس و حال دکوراسیون خانه و روحیه افراد خانه انتخاب شوند. تابلوها و قاب‌هایی هم که برای زیبایی طراحی منزل انتخاب می‌شوند، لازم است هماهنگ با سبک اصلی خانه و در جهت تکمیل آن‌ها به کار گرفته شود.

تاثیر رنگ ها نادیده گرفتنی نیست!

منظور از هارمونی رنگ‌ها، استفاده صحیح برای ایجاد جلوه‌ای موثر و زیبا می‌باشد. تعادل خوب میان چند رنگ شاد در کنار یک یا دو رنگ مات و آرام، باعث ایجاد انرژی مثبت و شادابی در روحیه می‌شود. گاهی تضادهای رنگی با پررنگ‌کردن برخی المان‌ها همه‌چیز را از این‌رو به آن رو می‌کنند! برای بزرگ‌تر نشان دادن یک فضا سعی کنید تنوع رنگی کمتر و رنگ دیوار و سقف به هم نزدیک یا یکسان باشد.

پارتیشن بندی فضای داخلی خانه

در خانه‌های بزرگ یکی از جنجالی‌ترین دغدغه‌ها پرکردن فضاست. اگر بخواهید یک بخش خیلی بزرگ از خانه را طبق اصول طراحی داخلی منزل مناسب سبک انتخابی دکور کنید، ممکن است بعد از پیاده‌سازی اصول و دیزاین با فضای خالی زیادی روبه رو شوید. پارتیشن‌بندی و تفکیک فضا به چند بخش، مانور بیشتری به شما خواهد داد. بخصوص در راهروها و ورودی آپارتمان استفاده از پارتیشن جلوه خاصی به محیط خواهد داد.

استفاده از گل های آپارتمانی در خانه

بکاربردن گل و گیاه در فضای آپارتمان طبیعت را در منزلتان زنده می‌کند. این کار علاوه بر افزایش آرامش و بالا بردن روحیه افراد، ظاهر شیک و جذابی نیز به محیط می دهد. از دیگر مزیت‌های استفاده از گیاهان طبیعی، تصفیه هوا و تولید هوای پاک و در برخی موارد جذب آلودگی‌هاست.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مرتبط

مشاوره تخصصیلیست دستگاه‌هالیست اسانس‌ها