۱۱ رایحه کاربردی که بر سلامت موثر و آن را ارتقا میدهند

تاثیر شگفت انگیز رایحه بر سلامت

این موضوع که اسانس ها و رایحه ها به میزان زیادی میتوانند در سلامت افراد و شرایط روحی آنها تاثیرگذار باشد مدت هاست به اثبات رسیده است. این امر یکی از دلایل رایج شدن استفاده از مواد و اسانس های خوشبو کننده و تجهیزات رایحه افشانی در محیط های تجاری، منازل و ادارات است. از این رو بهتر است با انواع مختلف رایحه ها و کاربرد موثر آنها بر سلامت آشنا باشیم تا بتوانیم بهره بهینه از این تجهیزات و خواص دارویی آنها کسب نماییم.

استفاده از تجهیزات و دستگاه های خوشبو کننده میتواند به میزان زیادی در ارتقا کیفیت و شادابی محیط تاثیر گذار باشد. از این رو استفاده از انواع رایحه ها و تجهیزات خوشبو کننده اتوماتیک روش مطلوبی برای کسب بهترین شرایط و حال و هوا در محیط کار یا منازل شما خواهد بود. در این مقاله به بررسی چند نمونه از رایحه ها پرداخته و ویژگی ها و کاربرد موثر آنها بر سلامت را شرح خواهیم داد.

رایحه سیب

اسانس خوشبو کننده هوا green apple
اسانس خوشبو کننده هوا green apple – رایحه سیب سبز

تحقیقات نشان داده اند که استشمام رایحه سیب همانند خوردن این میوه مقوی میتوانند به درمان سردردهای میگرنی کمک کنند. مطالعه ای حاکی از این است که آن دسته از شرکت کنندگانی که رایحه سیب را جذاب و مطلوب دانسته اند شاهد کاهش چشمگیری در علائم سردرد و طول مدت درد بودند. مطالعات صورت گرفته روی رایحه سیب سبز نیز حاکی از این است که رایحه سیب میتواند به کنترل احساس اضطراب کمک کند. استفاده از اسانس و رایحه سیب به میزان زیادی بر سلامت موثر می باشد.

مریم گلی

اسانس مریم گلی، آرام بخشی است که برای کمک به شرایط احساسی مانند اضطراب و نگرانی استفاده میشود. این رایحه شبیه به بوی گل ،گیاه، میوه ای و شیرین است و میتواند به افزایش اعتماد به نفس، امید و عزت نفس کمک کند. بر این اساس با کمک رایحه مریم گلی هورمونها نیز به تعادل میرسند و در از بین بردن اضطراب و بهبود سلامت فرد موثر است.

رایحه دارچین

یکی از قدیمی ترین ادویه هایی که در سراسر جهان شناخته شده است، این اسانس شیرین است که برای افزایش قدرت مغز و بهبود عملکردهای ادراکی موثر است. پژوهشی نشان داد شرکت کنندگان شاهد بهبود پاسخهای دیداری- حرکتی ، حافظه، و میزان توجه بوده اند.

رایحه مرکبات

اسانس خوشبوکننده هوا Citrus & Orange
اسانس خوشبوکننده هوا Citrus & Orange

رایحه هایی مانند لیمو و پرتقال به سبب داشتن ویتامین ث و افزایش انرژی مشهورند، کافیست آنها را بو کنید. اسانس و رایحه مرکبات میتوانند به کاهش اضطراب و برانگیختگی کمک کنند. اسانس مرکبات که گاها از آنها بعنوان ” آفتاب مایع” یاد میشود، باعث بهبود حس و حال و رفع اضطراب و افسردگی میشوند و تاثیر بالایی بر سلامت افراد خواهند داشت. بسیاری از خوشبو کننده های هوا، در نت اولیه خود رایحه پرتقال دارند.

اسانس رازیانه

این اسانس قدرت روحی و حسی را بالا میبرند و در زمانهای قدیم برای القای حس شجاعت و قدرت به جنگجویان استفاده میشده. این گیاه مدتها به منظور استفاده برای مصارف آشپزی کشت میشده و مصارف زیادی دارد. این اسانس که رایحه ای دلنشین هم دارد از اروپای جنوبی و مخصوصا یونان برخاسته، رایحه ای شیرین، تند، فلفلی و خاکی دارد. این رایحه به بهبود عزت نفس، انگیزه و ارزش شخصی و بر سلامت افراد موثر میباشد.

عطر چمن تازه چین

کارشناسان رایحه دریافته اند که هنگام برش چمن رایحه ای از آن بلند میشود که میتواند به افراد احساس سرخوشی و آرامش منتقل کند. در مراتع و چمنزارها ، این رایحه خوش نشانه اضطرابی است که توسط برگ سبز و مواد فرار موجود در چمن آزاد میشوند. این ماده به افراد حس شادی میدهد و حتی ممکن است مانع از نزول حافظه در سالمندی شود و اضطراب را از بین میبرد و حافظه را بهبود میبخشد. رایحه این عطر شبیه به مرتعی است که چمن آن به تازگی کوتاه شده.

رایحه یاس

نام یاس که در اصل پارسی است، به گیاهی اشاره دارد که اسانس آن یکی از ارزشمندترین اسانسهایی است که در رایحه درمانی و مناسبتها کاربرد دارد. عطرسازان ما گلاب و یاس را از گرانترین و شیک ترین اسانسها میدانند. اسانس و رایحه یاس برای تمرکز، افزایش هماهنگی، کاهش افسردگی و القا شادی و لذت مناسب است.

اسانس اسطوخودوس

اسانس خوشبو کننده هوا Lavender
اسانس خوشبو کننده هوا
اسطوخودوس Lavender دارای عطری سبک و دلنشین

اسطوخودوس یکی از مفیدترین و همه کاره ترین اسانسها است که در رایحه درمانی مورد استفاده قرار می گیرد. اسطوخودوس می تواند با بسیاری از اسانسهای دیگر مخلوط شود و به انواع بیماری های مختلف و شرایط نامساعد یا بر مشکلات سلامت موثر باشد. اسطوخودوس که به طور گسترده در دریای مدیترانه رشد می کند و بزرگترین تولید کننده های آن فرانسه و بلغارستان هستند، به دلیل کاهش علائم اضطراب، استرس، مالیخولیا و بی خوابی بسیار مشهور است. روغن اسطوخودوس رایحه ای آرامش بخش دارد که هم به عنوان یک آرامبخش و هم محرک عمل می کند.

اسانس و رایحه نعنا

مطالعات انجام شده در موسسه Smell Institute نشان می دهد که رایحه نعناع فلفلی دارای خواص افزایش دهنده روحیه است و بهمین دلیل برای کاهش علائم اضطراب و افسردگی مفید می باشد. این اسانس می تواند به تقویت خلق و خو و عملکرد ذهنی و تسکین احساس غم کمک کند. یک مطالعه کوچک دیگر از دانشگاه Wheeling Jesuit نشان داد که بوییدن رایحه نعناع می تواند با قدرت شناختی بیشتر، انگیزه و عملکرد کلی ارتباط داشته و بر سلامت افراد مثر واقع گردد. این اسانس همچنین باعث کاهش استرس، خستگی و تحریک پذیری می شود. از نعناع فلفلی که با خاصیت انگیزه بخشی به ذهن یاد می شود، همچنین به عنوان کمکی برای دانش آموزان حین امتحان نیزاستفاده می شود.

اسانس کاج

برخی از قبایل بومی آمریکا از درخت کاج به عنوان “نگهبان آسمان” یاد می کنند زیرا در افسانه ها آمده که کاج برای گرفتن پرتوهای خورشید است که قد میکشد. در دوران باستان ، از سوزن های این درختان به عنوان پرکننده تشک استفاده می شد ، زیرا اعتقاد بر این بود که این سوزن ها فرد را در برابر کک و شپش محافظت می کنند. در مصر باستان و یونان هسته کاج ، معروف به دانه کاج ، برای مصارف درمانی و غذایی استفاده می شد.

بر اساس یافته های یک مطالعه ژاپنی ، رایحه کاج می تواند اضطراب را کاهش دهد ، و افسردگی و استرس را کاهش و بهبود دهد. این تحقیق نشان داد که شرکت کنندگانی که در جنگل کاج به گردش می رفتند احساس آرامش قابل توجهی داشتند. در برنامه های رایحه درمانی ، اسانس کاج با پاکسازی ذهن از استرس، تأمین انرژی برای کمک به از بین بردن خستگی، افزایش تمرکز و ایجاد چشم انداز مثبت بر خلق و خو و سلامت افراد بسیار موثر می باشد.

اسانس وانیل

اسانس خوشبوکننده هوا Vanilla
اسانس خوشبو کننده هوا (Vanilla) رایحه دلنشین و آرامبخش در محیط

وانیل یکی از اجزای مهم در بسیاری از تولیدات ماست. این گیاه که از مکزیک نشات گرفت پیش از گسترش در نواحی گرمسیری ماداگاسکار، که هم اکنون بزرگترین پرورش دهنده وانیل در جهان است. از نظر فنی ، وانیل یک اسانس دستگاه خوشبو کننده هوا به شمار نمی آید بلکه یک حلال است که از غلاف یا لوبیای گیاه استخراج می شود. وانیل به طور گسترده ای در عطر سازی ، شیرینی سازی و رایحه درمانی استفاده می شود. از قرن هفدهم میلادی ، این ماده برای تقویت آرامش ، بالا بردن روحیه و حال و هوای بد و کاهش استرس و اضطراب مورد استفاده قرار گرفته است. وانیل در درمان وسواس و افسردگی بسیار موثر است. محققان با بررسی الگوی خلق و خوی کشف کردند که با یک بار استشمام رایحه وانیل احساس شادی و آرامش شرکت کنندگان افزایش یافت و بر سلامت شان موثر بوده است.

استفاده از رایحه ها برای افزایش انرژی و بهبود خلق و خو یکی از شیوه های ارتقا سلامت افراد است و اسانس هایی که تاثیر گذاری بالایی بر سلامت افراد دارند، میتوانند در محیط های درمانی، خدماتی و رفاهی مورد استفاده قرار گیرند. بکار گیری اسانس ها و رایحه گیاهان نه تنها به خوشبو شدن محیط کمک میکند، بلکه در ارتقا سطح سلامت افراد نیز تاثیر گذار خواهد بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مرتبط

مشاوره تخصصیلیست دستگاه‌هالیست اسانس‌ها