طرز تهیه اسانس | روش تهیه بهترین اسانس آرامش

اسانس خوشبوکننده هوا برای آرامش

خوشبوبودن محل زندگی یا کار یا هر مکان دیگری که افراد بطور روزانه در آن فعالیت دارند نقش بسیار مهم و بسزایی در بالابردن سطح کارایی و بازدهی فعالیت ها دارد. تحقیقات بسیاری از محققان ثابت کرده است که انواع بو و رایحه ها تعیین کننده‌ی روحیات و خلقیات ثابت و متغیر افرادی که بطور دائم یا بلندمدت تحت تاثیر آن‌ها بوده اند داشته و دارد. چراکه حس بویایی نیز در کنار دیگر حس و ادراکات چشایی، لامسه، بینایی و شنوایی به طور مستقیم بر سیستم عصبی مغز تاثیر گذاشته و آن ها را وادار به واکنش می‌کند. روش تهیه بهترین اسانس آرامش موضوعی است که بسیاری از افراد با علم بر خواص انواع عطر و رایحه ها سعی در فهم و استفاده از آن دارند. در این مقاله قصد داریم به طرز تهیه اسانس خوشبوکننده هوا های موثر در تثبیت خلق و خوی آرام بپردازیم.

موضوعاتی که در این مقاله مطرح میشود عبارت است از:

  • اهمیت استفاده از خوشبوکننده هوا
  • نکات مهم استفاده از اسانس خوشبوکننده هوا
  • ساخت بهترین اسانس آرامش
  • نقش گیاهان آپارتمانی در رفع بوی بد

اهمیت استفاده از خوشبوکننده هوا

بوی بد محیط میتواند تصور ناشایستی در ذهن اطرافیان ایجاد کند. طبق روانشناسی رایحه‌ها، بو و عطر بد اعصاب افراد را تحریک می‌کند و سبب تندی و خلق و خوی پرخاشگر خواهد شد. از طرفی بوی خوش استرس و اضطراب را از افراد دور کرده و در نتیجه در فرد ایجاد ارامش خواهد کرد. بنابراین اهمیت به بوی خوش از الزاماتی است که نیاز به توجه و دقت ویژه ای دارد. اما نکته اینجاست که استفاده از خوشبوکننده های بازاری به دلیل داشتن ترکیبات شیمیایی مضری که در درازمدت سلامت شما را تحت تاثیر قرار میدهد در برخی مواقع پیشنهاد نمیشود. البته توجه به برند و تهیه اسانس خوشبوکننده از برندهای مطرحی مانند آرورایحه می‌تواند انتخابی هوشمندانه و دقیق باشد که خیالیتان را از بابت ترکیبات مضر راحت کند و بوی خوش را همراه با سلامت به شما هدیه دهد.

نکات مهم استفاده از اسانس خوشبوکننده هوا

قبل از اقدام برای استفاده از انواع اسانس های خانگی ساخته دست خودتان، لازم است هر نوع عامل ایجاد بوی بد در منزلتان را شناسایی کرده و آن را بطور کامل از بین ببرید وگرنه عطر و اسانستان نتیجه ی دلبخواهتان را نخواهد داد. بهترین ماده برای از بین بردن و خنثی کردن بوی بد استفاده از جوش شیرین و سرکه است. حدود یک فنجان جوش شیرین را در یک کاسه بریزید و آن را در نزدیکی محل بوی بد خانه قرار دهید. پس از مدتی هر یک تا دو روز اقدام به تعویض آن کرده تا به نتیجه‌ی دلخواه برسید.

دیگر روش از بین بردن بوی ناخوشایند مکان موردنظر، استفاده از سرکه است. به این ترتیب که ۴ قسمت آب را با یک قسمت سرکه سفید ترکیب کنید و در یک بطری اسپری بریزید. سپس آن را دور تا دور اتاق اسپری کنید. در ابتدا ممکن است متوجه بوی سرکه شوید اما این بو به سرعت از بین می رود. سرکه به طور طبیعی بوها را خنثی می کند و عملکردی مشابه جوش شیرین دارد.

ساخت بهترین اسانس آرامش

از بهترین جذب کننده و حنثی کننده های بوی بد عبارت است از موارد زیر:

  • نان
  • سرکه
  • جوش شیرین
  • خاک گربه
  • کیسه تصفیه هوا
  • دستگاه تصفیه هوا

ساخت بهترین اسانس آرامش

وقتی عوامل ایجاد بوی بد را شناسایی و اقدامات لازم جهت ختثی کردن آن را به عمل آوردید، وقت آن است که اسانس مورد نظرتان را تهیه و از آن استفاده کنید. اسانس ها با توجه به عطر و عصاره ای که در آن استفاده شده خاصیت های متنوعی داشته و تاثیر متفاوتی روی شما می‌گذارد. برخی از عطرها حس شادابی و طراوات را برای مخاطب به ارمغان می‌آورد و برخی دیگر انگیزه و تلاش شما را تحریک می‌کند. اسانس و رایحه‌ای که ما قصد آموزشش را داریم بهترین انتخاب برای ایجاد آرامش و حال خوبی است که می‌تواند تضمین مناسبی برای سلامت روان و جسم افراد را داشته باشد.

اسانس خوشبوکننده هوا نعنا

ابتدا لیموترش ها را ورقه ورقه کنید و عصاره وانیل و نعناع را به آن اضافه کنید. در سه چهارم قابلمه آب ریخته و اجازه دهید به جوش بیاید و محتویات را توی قابلمه بریزید. بعد از کم شدن آب درون قابلمه شعله را خاموش کرده و اجازه دهید محلول خنک شود. بعد محلول را در بطری ریخته و توی یخچال بگذارید. میتوانید تا چند روز از این ترکیب استفاده کنید و به نقاط مختلف اسپری کنید.

اسانس خوشبوکننده هوا گل های طبیعی

رایحه های طبیعی گل بهترین انتخاب برای خوشبو کردن محیط های مختلف است. بوی گل آرامشی را در فضا پخش می‌کند که می‌تواند تمرکز لازم و کافی را به شما دهد تا فعالیت های مختلف را با بیشترین میزان بازدهی به سرانجام برسانید. برای این کار گلهای دلخواهتان را انتخاب کرده و به همان روشی که گفته شد عمل کنید و اسانس خود را بسازید و برای چند مرحله از آن استفاده نمایید.

اسانس خوشبوکننده هوا قهوه

دانه های آسیاب شده ی قهوه می‌تواند بوی بد را به خود جذب کند. کافی ست دانه های معطر قهوه را دم کرده و فضا را خوش عطر کنید. از طرفی قرار داادن ظرف های حاوی قهوه آسیاب شده در اتاق ها یا کیسه های پلاستیکی می تواند بوی بد محیط را از بین ببرد.

نقش گیاهان آپارتمانی در رفع بوی بد

نگهداری برخی گیاهان طبیعی در فضای آپارتمان می‌تواند بوی بد را به خود جذب و حتی رایحه‌ی خوش را به فضا پس دهد. برخی از این گیاهان که ظاهر دلنشینی نیز به محیط شما خواهند داد عبارت است از:

  • دراسنا
  • پوتوس
  • فوفل (نخل هندی)
  • گل داوودی
  • بامبو
  • پیچک انگلیسی
  • فیکوس
  • آگلونما

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مرتبط

مشاوره تخصصیلیست دستگاه‌هالیست اسانس‌ها