معرفی بهترین روغن ها برای آروماتراپی

معرفی بهترین روغن ها برای آروماتراپی

حواص پنجگانه‌ی انسان شامل بویایی، چشایی، لامسه، بینایی و شنوایی همه از جمله تاثیرگذارترین المان‌هایی هستند که می‌توانند بطور مستقیم بر روی سیستم عصبی اثر بگذارد و اتفاقات مثبت یا منفی را رقم بزند. بطور کلی هر چیزی که احساس مثبت و خوشایندی در انسان ایجاد کند، می‌تواند در خلق و خو و روحیات و در نتیجه عملکرد او را بهبود ببخشد. از این رو انسان از دیرباز به تاثیرات شگرف استفاده از عطرها و رایحه‌ها پی برده و سعی در بکارگیری خواص آن‌ها داشته و دارد. یکی از بهترین روش‌های بکارگیری عطرها و رایحه‌ها بهره بردن از آن‌ها بصورت آروماتراپی می‌باشد. که یک روش درمانی و بسیار تاثیرگذار محسوب می‌شود. به کمک بهترین روغن ها برای آروماتراپی می‌توان انواع بیماری‌های روحی و جسمی از جمله مهم‌ترین عوامل ایجاد استرس و اضطراب که خود مسبب بروز بسیاری امراض هستند را درمان و در درازمدت بطور کلی رفع نمود.

مواردی که در این مقاله مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند شامل این موارد می‌باشند:

  • آروماتراپی چیست
  • خواص روغن نعناع در آروماتراپی
  • فواید روغن اسطوخدوس در اروماتراپی
  • فواید روغن اکالیپتوس در آروماتراپی
  • روش های آروماتراپی

آروماتراپی چیست

به روشی که در آن با استفاده از عطر، رایحه و روغن انواع خاصی از گیاه و دانه و… می‌توان امراض و ناراحتی‌های جسمی و روانی را تسکین داد آروماتراپی می‌گویند. این روش طب سنتی در کنار استفاده از داروهای مخشصی که پزشک مربوطه تجویز کرده است، بسیار موفق عمل کرده و در موارد زیادی به نتیجه‌ی مطلوب دست پیدا کرده است. این درمان عموما بر پایه‌ی استنشاق یا جذب پوست تاثیر خود را بر افراد می‌گذارد. یکی از بهترین راه های استفاده از این روش، ماساژدرمانی به کمک انواع روغن‌های مناسب می‌باشد. آروماتراپی برای درمان استرس، اضطراب، دردهای عضلانی و روماتیسمی، مشکلات گوارشی و کاهش درد در حین زایمان، کاهش دردهای ناشی از عوارض شیمی درمانی در بیماران سرطانی و توان‌بخشی، بیماران قلبی و سایر بیماری‌ها موثر است. بهترین و متنوع ترین اسانس خوشبوکننده و رایحه را میتوانید از سایت آرورایحه سفارش داده و اثربخش‌ترین آروماتراپی را تجربه کنید.

معرفی بهترین روغن ها برای آروماتراپی

کاربردهای رایحه درمانی

آروماتراپی برای تسکین و درمان بیماران مبتلا به افسردگی و اضطراب بسیار کارآمد و مفید می‌باشد. به همین دلیل قادر است با بهبود این ناراحتی بسیاری از بیماری‌های وابسته به این عارضه را بهبود بخشد. حتی اسانس خوشبوکننده هوا ی متنوع و مناسب برای تخفیف این علائم نیز به کار برده میشود. درواقع حالت ذهنی خاصی که از طریق رایحه‌ها در افراد ایجاد می‌شود باعث تاثیرات مثبتی شده و تنش را کاهش می‌دهد. این حالت در انسان تعادلی ایجاد می‌کند که او را در مقابل بسیاری امراض مصون می‌دارد. از جمله دیگر کاربردهای رایحه درمانی، درمان آکنه، درمان انواع بیماری‌های باکتریایی، درمان سینوس‌ها و بیماری‌های تنفسی و غیره می‌باشد. در ادامه به برخی دیگر از اصلی‌ترین کاربردهای این روش درمانی سنتی خواهیم پرداخت.

خواص روغن نعناع در آروماتراپی

یکی از بهترین روغن ها برای آروماتراپی ، رایحه و روغن نعناع می‌باشد که به دلیل خواص بسیار به دفعات بسیار در آروماتراپی بکار برده می‌شود. مهم‌ترین خاصیتی که روغن نعناع با آن شناخته می‌شود، قابلیت بهبود سندرم روده تحریک پذیر یا تحریک معده است که در این مورد نعناع را بصورت چای نیز استفاده می‌کنند. تاثیرات آروماتراپی روغن نعناع، رفع خستگی، بهبود وضع گوارش، افزایش عملکرد حافظه، رفع اسپاسم روده و غیره می‌باشد.

مقاله مرتبط:
کاربرد روغن معطر

فواید روغن اسطوخدوس در اروماتراپی

روغن اسطوخودوس را بهتر است با دیگر روغن ها نظیر روغن بادام و زیتون و غیره ترکیب کرده و بصورت استنشاقی به کار ببرید. این روغن از پرمصرف ترین روغن ها به منظور آروماتراپی است و معمولا حساسیتی ایجاد نمی‌کند. این رایحه بسیار آرامش بخش بوده و برای بهبود خواب موثر است. در آروماتراپی اسطوخودوس تنها لازم است یک قاشق غذاخوری روغن هسته هلو و ده قطره روغن اسطوخودوس را با هم مخلوط نمایید و بعد روی حوله گرم تمیز مقداری از این ترکیب را بردن ماساژ دهید بعد یک ربع تا بیست دقیقه ماساژ از حمام آب گرم استفاده کرده و سپس خوابی آرام و عمیق را تجربه کنید. از خواص دیگر این روغن تراپی

فواید روغن اکالیپتوس در آروماتراپی

یکی دیگر از بهترین روغن ها برای آروماتراپی ، اکالیپتوس است که در فصول سرد سال در دسترس می‌باشد. مهم ترین خواص این گیاه رفع احتقان و گرفتگی بینی و دارای خاصیت ضد میکروبی و ضد التهابی می باشد. این گیاه درد را تسکین می‌دهد و با ویروس هرپس سیمپلکس یا تبخال مبارزه می کند. به همین خاطر به وفور در آروماتراپی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تنها نکته ای که لازم است به آن توجه شود این است که باید به هنگام استفاده با روغنی دیگر رقیق شده و نباید بصورت خوراکی مورد استفاده واقع شود. از مهم ترین کاربردهای گیاه اسطوخودوس رفع بی خوابی، تنش و اضطرابی است که عامل بروز دیگر بیماری‌های وخیم می‌باشند.

روش های آروماتراپی

امروزه از عطرها و روغن های گیاهی به روش های مختلفی از جمله، استنشاق، اسانس سوز، ماساژ، درون حمام، به کمک کمپرس، موضعی و به طرق دیگر استفاده می‌شود. اما باید توجه داشت که هر کدام از این روغن ها از روش خاصی به بالاترین میزان بازدهی خود خواهند رسید. بطور کل روش اسنتشاقی بهترین و سریع‌ترین روش برای انجام رایحه‌درمانی یا همان آروماتراپی می‌باشد. در ادامه به شرح دو مورد از اصلی ترین راه های استفاده از روغن ها می‌پردازیم.

روش استنشاقی در آروماتراپی

روش استنشاقی در مکان‌هایی شبیه حمام که روغن‌های اسانسی در مخزن یا ظرفی پخش‌کننده قرار دارند اتفاق می افتد و در هوا پخش شده و از طریق تنفس در مدت زمان کوتاهی وارد بدن شده و تاثیر خود را سریع‌تر از روش های دیگر می‌گذارد. روغن‌های مورد استفاده در آروماتراپی علاوه بر داشتن بوی دلپذیر از خواص فراوانی برای  ضدعفونی کردن مجرای تنفسی، برطرف کردن گرفتگی بینی و سینه و آرامش اعصاب و روان برخوردار هستند. استفاده از روغن و اسانس ها به روش استشاقی سیستم بویایی شامل بینی و مغز را تحریک می‌کند و در نهایت بر سیستم لیمبیک تاثیر می گذارد. این سیستم با احساسات، ضربان قلب، فشار خون، تنفس، حافظه، استرس و تعادل هورمونی مرتبط است و می تواند برای تقویت حافظه درمانی دقیق باشد.

روش موضعی اروماتراپی

یکی دیگر از روش‌های استفاده از عطر و رایحه و روغن به منظور آروماتراپی، استفاده‌ی موضعی و جذب مواد از طریق پوست می‌باشد. این روش می‌تواند جریان و گردش خون را بالا برده و هر چه ماساژ بیشتر باشد جذب پوست بالاتر خواهد رفت. لازم به ذکر است که قسمت‌هایی که در آن‌ها غدد عرق و فولیکول‌های موی بیشتری وجود دارد، روغن‌های اسانسی را بیشتر جذب می‌کنند. نکته ی دیگر این است که نباید این روغن ها را بطور مستقیم به پوست تماس داد و بهتر است با چند روغن حامل دیگر رقیقش کرد. از طرفی برخی از پوست ها نسبت به برخی مواد آلرژی نشان می دهند. بنابراین بهتر است قبل از استفاده از هر روغن برای اولین بار ابتدا روی بخشی از پوست تستش کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مرتبط

مشاوره تخصصیلیست دستگاه‌هالیست اسانس‌ها