تاثیر عطر روی پوست | فواید و مضرات | آرورایحه

تاثیر عطر بر روی پوست

پوست انسان از حساس‌ترین و مستعدترین نقاط بدن است که به دلیل نازک و لطیف بودن در صورت قرار گرفتن در معرض تماس مستقیم با مواد مختلف واکنش نشان می‌دهد. به طور مثال جنس پارچه‌ای که در لباس استفاده می‌شود و برای مدت زمان طولانی با پوست در تماس قرار می‌گیرد، می‌تواند عارضه‌هایی را سبب شود و حتی در مواردی حساسیت را تسکین دهد.

به نظر شما چه عوامل دیگری می‌تواند به طرز مستقیم بر روی پوستتان تاثیرگذار باشد؟ از تاثیر عطر روی پوست خود غافل نشوید. عطر و رایحه‌ها هم از مواردی هستند که در بیشتر موارد به طور مستقیم با پوست در تماس است. توجه به ساختار و فرمولاسیون استفاده شده در تولید عطر و ادکلن‌ها از جمله مهم‌ترین مسائلی می‌باشد که لازم است در انتخابش دقت به عمل آورید.

در این مقاله می‌خواهیم شما را با تاثیرات عطر بر روی پوست آشنا کنیم و از اهمیت انتخاب عطر مناسب آگاه سازیم. همچنین درمورد موضوعات زیر نیز صحبت خواهیم کرد.

  • مواردیاز تاثیر عطر روی پوست
  • راه هایمقابه با عوارض ناشی از استفاده از عطر
  • رفع عوارض استفاده از ادکلن رویپوست
  • عوارض استفاده از عطرهایتقلبی

مواردی از تاثیر عطر روی پوست

تاثیر عطر روی پوست فوایدی را شامل می‌شود که الزام استفاده از آن به طور روزانه را به همراه دارد. کاهش استرس، افزایش اعتماد به نفس، ایجاد حس خوب، تقویت روحیه و انرژی برای رسیدگی به فعالیت‌های روزانه و غیره از جمله تاثیرات مثبت عطرها هستند. اما در مواردی نیز استفاده از عطر می‌تواند معایبی داشته باشد که با رعایت چند اصول به راحتی می‌توان از وقوع آن‌ها جلوگیری کرد.

تاثیر عطر بر روی پوست

تاثیرات مثبت استفاده از عطر بر روی پوست

برخی از تاثیرات مثبت استفاده از عطر و رایحه عبارت است از:

تاثیر عطر بر تقویت روحیه و شناخت شخصیت

عطر زدن تاثیر زیادی در تثبیت روحیه و خلق و خوی شما دارد. در روانشناسی عطر به این موضوع اشاره می‌شود که خلق و خو و شخصیت بسیاری از افراد از روی نوع عطر و رایحه‌ای که روزمره از آن استفاده می‌کنند قضاوت می‌شوند. چراکه انتخاب نوع عطر از ویژگی‌های شخصیتی و درونی افراد تاثیر می‌پذیرد و به طرز شگفت‌انگیزی معیاری از شناخت درست آدم‌ها شناخته شده است. حس بویایی مستقیما به سیستم لیمبیک متصل است و بنابراین مغز شما فورا به انواع عطرهایی که استفاده می‌کنید، واکنش نشان می‌دهد. بهترین و با کیفیت ترین عطرها را از سایت‌ها و فروشگاه‌های معتبری همچون آرورایحه خریداری کنید تا از ماندگاری و سلامت آن اطمینان داشته باشید.

از بین بردن بوی عطر

یکی از اصلی‌ترین فواید و علل استفاده از انواع عطرها و رایحه‌ها، از بین بردن بوی بد می‌باشد. البته عطرها می‌توانند بوی طبیعی بدن شما را نیز تقویت کنند چراکه اکثر عطرها حاوی افزودنی‌های ارگانیک بوده که می‌تواند بوی طبیعی بدن را متعادل سازد.

ایجاد آرامش

عطر می‌تواند ذهن را تحت کنترل خود درآورد و حتی بی‌خوابی را درمان کند. ترکیبات موجود در عطر می‌توانند سردرد را تسکین داده و با داشتن خاصیت درمانگری از بسیاری جهات به سلامت افراد کمک کند. خاصیت عطرها تنها به تاثیر عطر روی پوست خلاصه نمی‌شود؛ استفاده از عطر حس خوبی را در فرد ایجاد می‌کند. تقویت روحیه و حس خوب می‌تواند آرامش ایجاد کرده و این آرامش استرس را از فرد دور کند. کاهش میزان استرس و اضطراب روزانه بسیاری از بیماری‌ها را درمان می‌کند و بدین ترتیب یکی از اصلی‌ترین علل ایجاد انواع بیماری‌های روحی و روانی رفع خواهد شد.

افزایش تمرکز

همان طور که گفتیم استرس و اضطراب عامل اصلی ایجاد بسیاری از اختلال‌های جسمی و روانی خواهد شد. استفاده از عطر ملایم و مناسب، می‌تواند میزان تمرکز شما را افزایش دهد. چراکه بدون اضطراب می‌توان ذهن را از هر موضوع غیرضروری خالی کرد و تمام انرژی خود را معطوف یک موضوع کرد.

آروماتراپی و رایحه‌درمانی، شگفت انگیزترین تاثیر استفاده از عطرها!

عطرها به سیستم‌های عصب ربط دارند و استفاده از هر روشی که بتواند بر روی این سیستم تغییراتی ایجاد کند می‌تواند مفید یا مضر باشد. دانشمندان از دیرباز کشف کردند که با استفاده از تاثیر عطرها بر سیستم عصب بویایی می‌توان بسیاری از بیماری‌های روحی و جسمی را تسکین بخشید. به روش درمان بیماری‌ها به کمک استفاده از عطر و رایحه‌ها، آروماتراپی می‌گویند.

تاثیرات منفی استفاده از عطر بر روی پوست

از تاثیرات منفی استفاده از رایحه و ادکلن بر پوست بدن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

حساسیت پوست گردن

پوست گردن در مقایسه با دیگر اجزای بدن نازک و حساس بوده و به همین دلیل موادی که با این قسمت از بدن در تماس‌اند راحت‌تر نفوذ کرده و به شکل حساسیت‌های مختلف مانند آلرژی‌ها، جوش و آکنه، لکه‌ها و زخم‌های پوستی و غیره ظاهر شود. البته میزان عوارض این ناحیه بسته به جنس پوست شما و همچنین عطری که استفاده می‌کنید متفاوت خواهد بود.

از دست دادن قابلیت مقابله با اشعه‌های UV

استفاده بیش از حد عطر و ادکلن به صورت مستقیم بر روی پوست باعث از بین رفتن مقاوت پوست در برابر اشعه‌های UV شود. این بدین معناست که پوست بدن نسبت به اشعه‌های خورشید حساس‌تر شده و با قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض این تابش، رنگ‌دانه هایی روی پوست تشکیل می‌شود که می‌تواند خارش، قرمزی و کهیر را سبب شود. البته این تاثیر عطر روی پوست می‌تواند در هر قسمتی از بدن اتفاق بیفتد و بسته به میزان حساسیت پوست افراد از شدت‌های متفاوتی باشد.

ایجاد حساسیت

الکل استفاده شده در ترکیبات عطر و ادکلن‌ها می‌تواند برای پوست خطرآفرین باشد و آن را تحریک کند. علاوه بر این الکل خشکی پوست را افزایش می‌دهد و این خشکی عامل بروز انواع خارش و حساسیت‌هاست. بنابراین لازم است عطر و ترکیبات متناسب با نوع پوست خود را بشناسیم و به طرز درست و به اندازه از آن استفاده کنیم. در ادامه به برخی روش‌های ایمنی برای استفاده از عطر و ادکلن اشاره خواهیم کرد.

مقابله با عوارض ناشی از استفاده از عطر

به طور کلی بهتر است عطر را در نقاطی از بدن که کمتر در معرض نور خورشید بوده و گرمای بیشتری دارند اسپری کنید. محل بسته شدن آرنج نیز به دلیل داشتن گرمای بیشتر رایحه را بهتر پخش می‌کند و علاوه بر این به دلیل در معرض خورشید نبودن، از مضرات استفاده از عطر نیز در امان است.

با این تفاصیر بهترین روش اسپری عطر و ادکلن بر روی لباس است به طوری که مستقیما با پوست بدن در ارتباط نباشد. البته می‌توانید بر روی مچ دست و پایین ساعد نیز که به دور از اشعه‌ی خطرناک خورشید می‌باشد، این کار را انجام دهید.

رفع عوارض استفاده از ادکلن روی پوست

در صورت بروز هرگونه حساسیت و آلرژی ناشی از تاثیر عطر روی پوست، می‌توانید با کمک برخی ترکیبات گیاهی آن را رفع کنید. یکی از این ترکیبات نسبت مساوی سرکه سیب و آب است که باید بر روی نواحی مشکل دار اسپری و سپس با یک پارچه تمیز به آرامی ماساژ داده شود.

یکی دیگر از روش‌های تسکین تاثیر عطر روی پوست، استفاده از آلوئه‌ورا است برای از بین بردن رنگ‌دانه‌ها بسیار مؤثر است. ژل موجود در آلوئه ورا حاوی ماده آلوین است که رنگدانه‌ها را بهبود می‌بخشد. لازم است ژل آلوئه ورا را موقع خواب روی پوست به آرامی ماساژ دهید. صبح روز بعد با آب گرم نواحی تحت درمان را شسته شو دهید.

عوارض استفاده از عطرهای تقلبی

خرید و استفاده از عطرهای بی‌نام و نشان از عرضه‌کنندگانی که نام‌آشنا و معتبر نیستند، می‌تواند از بسیاری جهات سلامت شما را به خبر بیندازد. مورد استفاده‌ی عطرها و رایحه‌ها مستقیما بر روی پوست است، بنابراین در صورت استفاده از محصولات بی‌کیفیتی که تضمین شده نیستند ممکن است به بروز عوارض و حساسیت‌های پوستی شدیدی شود که روش‌های درمانی سخت، زمان‌بر و گاها دردناکی دارند.

دلیل این امر بسیار بدیهی است. عطرهایی که به صورت غیرقانونی و بدون مرجع موثق راهی بازار می‌شوند، از هیچ تست سلامتی عبور نکرده‌اند. بر روی این محصولات هیچ آنالیز سم شناسی انجام نشده و حتی ممکن است در ترکیباتشان از موادی استفاده شده باشد که مجاز نبوده و انواع تحرکات پوستی، آلرژی‌ها، جوش و آکنه و بسیاری بیماری‌های حساس را سبب خواهند شد.

عطرهای مصنوعی حاوی مواد شیمیایی بوده که با التهاب پوست و سرطان کبد مرتبط هستند. چراکه معمولا روی نواحی حساس مانند مچ دست و گردن اسپری می‌شوند. علاوه بر این متانول موجود در عطرهای تقلبی به فرمالین تبدیل می‌شود که خود می‌تواند عامل ایجاد سرطان کبد و حتی باعث سرگیجه، سردرد، حالت تهوع، معده درد و حتی مشکلات بینایی هم شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مرتبط

مشاوره تخصصیلیست دستگاه‌هالیست اسانس‌ها