آشنایی با انواع رایحه ها در فصل های مختلف | آرورایحه

انواع رایحه های مناسب هر فصل

استفاده از یک ماده‌ی خوشبوکننده بدن یا محیط که تشکیل‌شده از مواد طبیعی یا ترکیب اسانس‌ها، تثبیت‌کننده، حلال‌ها و غیره می‌باشند، یکی از جذاب‌ترین بخش‌های آراستگی می‌باشد که حس خوشایندی در افراد ایجاد می‌کند. شناخت و انتخاب عطر و انواع رایحه ی متناسب با شخص، متدهایی مهم دارد که تا حد بسیار زیادی به روحیات، شخصیت و خلق‌وخوی فرد بستگی دارد. امروزه تحت عناوین روانشانی همچون شخصیت‌شناسی عطرها و آروماتراپی(رایحه‌درمانی)، تحقیقاتی به عمل آمده است که نشان‌دهنده‌ی اهمیت این موضوع و توجه به عطرهاست. در آروماتراپی انواع مختلفی از بیماری‌های روحی و جسمی تا حد زیادی تسکین یافته یا بطور موثری درمان می‌شود. برخی از سرفصل‌های مورد بحث در این مقاله در زیر آمده است:

  • اجزای عطرها و رایحه‌ها
  • انواع رایحه عطر
  • رایحه مناسب هر فصل
  • طبع عطر چیست
  • نت‌های عطری

اجزای عطرها و رایحه‌ها

بخش‌های عطر مربوط به طبع، طعم و گروه بویایی فرد می‌شود. طعم‌های یک رایحه می‌تواند شیرین، ترش، تند یا تلخ باشد که بنا بر سلیقه و علایق افراد تعیین می‌شود. طبع عطر نیز به سرد یا گرم بودن رایحه ها اشاره دارد و در نهایت وقتی از گروه بویایی عطرها صحبت می‌کنیم قصد داریم گروه های ترکیبی مختلف این روایح را تشخیص دهیم که شامل گل‌فام، میوه‌ای، مرکباتی، آبزی، چوبی، شرقی و ادویه‌ای می‌باشد. بهترین عطرها و رایحه‌های متنوع را می‌توانید از سایت معتبر آرورایحه تهیه کنید.

انواع رایحه عطر

هنری که سازنده و ابداع‌کننده‌ی یک عطر دارد ترکیب رایحه‌های طبیعی و در نهایت خلق عطری مناسب و خوشایند می‌باشد. رایحه‌ها در دسته‌بندی‌هایی قرار می‌گیرند که هر کدام ویژگی خاصی داشته و باب طبع شخصیت خاصی قرار می‌گیرد. در ادامه به طور مختصر ویژگی برخی عطرها را برایتان آورده‌ایم.

انواع رایحه های مناسب هر فصل

ویژگی عطرهای تند

عطرهای تند طرفداران کمتری نسبت به دیگران روایح داشته و برخی سلیقه‌های خاص آن را انتخاب می‌کنند. چراکه احتمال بروز سردرد و تند مزاجی را در افراد تشدید می‌کند و می‌تواند خلق و خوی شخص و اطرافیان را نیز به همان سبک خودش تغییر دهد. روایح ادویه‌ای، مشک‌اندود یا کهربا و عنبر تشکیل شده‌اند و معمولا هم طبع گرمی دارند و برای فصول سرد سال مناسب‌ترند. بهتر است با خرید دستگاه خوشبوکننده هوا عطر و اسانسی را دائما در فضای مورد نظرتان پخش کنید تا از تاثیرات شگرف آن مطمئن شوید.

موارد استفاده‌ی عطر شیرین

عطرهای شیرین به شدت پرطرفدار هستند بخصوص برای خانم‌هایی که شور و اشتیاق زیادی دارند و طرفدار زندگی و روابط اجتماعی هستند. روایح گل‌فام (مانند رایحه رز و یاس)، شکلاتی، کاراملی و در برخی موارد، دارای رایحه چوب‌ها و ادویه‌های شیرین همگی از عطرهای شیرین دوست‌داشتنی هستند که در انواع مناسبت‌ها بخصوص محیط‌های دوستانه استفاده می‌شوند. این عطرها گرم و مناسب فصول سرد سال بوده و حس آرامش، مهربانی و صمیمیت القا می‌کنند.

انواع رایحه تلخ

زنان و مردان شیک پوش، کلاسیک و خاص‌پسند معمولا طرفدار عطر و رایحه‌های تلخی هستند که برای مناسبت‌های رسمی، جدی، عاشقانه و مهمانی‌های شبانه انتخاب خوبی خواهند بود. از محبوب‌ترین انواع رایحه های تلخ باید به عطر چوب سوخته، دارچین، میخک، قهوه، نعناع، ادویه‌های تند شرقی، ریشه گیاهان، روایح دودی، روایح چوبی و برخی گیاهان با عطر و طعم تلخ اشاره داشت.

عطرهای ترش

عطرهای ترش حس سرزندگی و جسارت را در شخص تقویت می‌کند. جوانانی که طرفدار سبک کژوال و شور و شوق هستند این عطر را برمی‌گزینند. این عطر نیز مناسب فصل گرم سال است و تداعی‌کننده‌ی بوی مرکبات، توت‌ها و میوه‌های ترش هستند.

رایحه مناسب هر فصل

برخی از افراد به عطر خاصی وفادار هستند و در هر فصلی از سال از آن استفاده می‌کنند. با وجودی که به کاربردن عطرهای گرم و شیرین در تابستان به دلیل تعرق بالا ماندگاری کمتری داشته و حس خوبی را نیز به فرد القا نمی‌کند، برخی همچنان به یک عطر پایبند هستند اما برخی دیگر با توجه به موقعیت و فصل و شرایط، عطر خاصی را انتخاب می‌کنند.

عطر فصل بهار

مشخصه‌های فصل بهار، روییدن و گل و طبیعت و طراوات است. به همین جهت استفاده از انواع رایحه هایی که تداعی‌کننده‌ی حس و طعم گل‌های تازه، مرکبات، طبیعت و سرسبزی و نشاط باشد بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. عطرهای الهام‌گرفته از طبیعت، عطر گل‌های سوسن، رز، یاس و غیره را در فضا پراکنده می‌کنند.

رایحه‌ی تابستانی

مشخصه‌ی فصل گرم سال، هوا می‌باشد. استفاده از عطرهای سرد و خنک در فصل گرم سال دمای بدن شما را تنظیم می‌کند و راهی برای رهایی از گرمای بیش از اندازه تلقی می‌شود. عطرهای گرم، تند و سنگین در فصل گرم شما و اطرافیانتان را آزار خواهد داد. انواع رایحه های خنک و ملایم عبارت است از عطرهای دریایی، میوه‌ای که ماندگاری طولانی‌تر و بانشاطی دارند

رایحه مناسب فصل پاییز

عطرهای فصل پاییز تداعی‌کننده‌ی خصوصیات زمین هستند و از شما شخصیتی آرام و معتبر می‌سازند. بنابراین بوی جنگل، علف، چوب، آتش و هیزم می‌توانند مناسب ترین انتخاب برای این فصل باشند. در فصل پاییز، رایحه های چوب و ادویه می تواند دلپذیرتر و جذاب تر از رایحه های دیگر باشد. پیشنهاد می‌شود عطرهای سنگین تابستان را پاییز امسال کنار بگذارید و عطرهای چوبی با نت های آرامش بخش و گرم را انتخاب کنید. چرا که عطرهای سنگین نیز از قاعده‌ی تاثیر هوای سرد بر پوست انسان، مستثنی نیست! یکی از پر استفاده‌ترین عطرهای فصل پاییز، رایحه های تند و ادویه‌ای می‌باشد.

عطر برای زمستان

نت‌های عطر گرم در فصل زمستان کمتر تبخیر شده و همین امر سبب ماندگاری بیشتر عطر و ادکلن خواهد شد و بوی ملایمی از آن ساتع می‌کند. عطرهای زمستان با آتش مرتبطند و از شما شخصیتی برجسته می‌سازند. افرادی که نت‌های شرقی و چوبی شدید را دوست دارند قطعا نسبت به عطرهای زمستانی نیز استقبال نشان می دهند. رایحه‌هایی همچون بوی شکوفه، گل‌ها و گیاهان در فصل سرما کمتر در فضا احساس می‌شود ولی بوی آتش، میوه‌های زمستانی و پاییزی و چوب بیشتر به مشام می‌رسد. بوهایی مانند بوی چرم و ادویه، تا حدی تداعی کننده فصل زمستان و سرما خواهند بود.

طبع عطر چیست

طبع عطرها معمولا به دو دسته‌ی گرم و سرد تقسیم می‌شود. موارد استفاده از عطرهای سرد در روزهای گرم مانند فصل تابستان و عطرهای گرم معمولا در فصول و روزهای سرد سال و فضاهای باز می‌باشد. البته نکته‌ی مهم در انتخاب انواع رایحه و عطر در روزهای مختلف، سلیقه و حس خوب و خوشایند شما نسبت به آن عطر و موقعیتی است که درونش حضور دارید. برخی از آشناترین عطرهای سرد عبارت است از روایح مرکباتی، آبزی و گیاهی و از عطرهای گرم نیز می‌توان چوب صندل، گل‌فام، مشک‌اندود و کاکائو و شکلات را مثال زد. انتخاب عطرهای گرم یا سرد کاملا به روحیات و طبع خودتان بستگی دارد.

نت‌های عطری

بطور کلی انواع رایحه ها دارای سه نت آغازی، میانی و اصلی می‌باشند. آب و هوای گرم نوت های عطر را تشدید می کند، در صورتی که در هوای سرد عطرها کمتر تبخیر می شوند و بنابراین بوی ملایم تری در هوا پخش می کنند. نت آغازی عطر همان رایحه‌ای است که به محض اسپری کردن و استفاده از عطر به مشام می‌رسد. درواقع فاز نت آغازی بخش فرار و سبکی هستند که به سرعت تبخیر شده و تنها ۵ تا ۳۰ دقیقه می مانند. می‌توان گفت علت گیرایی هر عطر و ادکلنی درواقع همان نت آغازین است.

۲۰ تا ۶۰ دقیقه‌ی بعد رایحه‌ای که به مشامتان می‌رسد مربوط به نت میانی آن عطر است که ماندگاری بیشتری نسبت به نت آغازین دارد و ترکیبی از عطر گل، میوه و گاها ادویه را از خود متصاعد می‌کند.

نت اصلی یا پایه که از ترکیبات سنگین‌تری تشکیل شده‌ است معمولا زمانی پدیدار می‌شوند که نت‌های آغازین اثر خود را از دست داده باشند. این نت تا ساعت‌ها باقی می‌ماند و سرعت تبخیر طولانی‌تری دارند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مرتبط

مشاوره تخصصیلیست دستگاه‌هالیست اسانس‌ها