طراحی دکوراسیون اتاق کودک + ترفند ها و عکس با کیفیت

طراحی دکوراسیون اتاق کودک

اگر در انتظار قدمی کوچک و نورسیده باشید و در تقلای فراهم‌کردن شرایط مناسب برای استقبال، قطعا به طراحی دکوراسیون اتاق کودک فکر کرده‌اید! رنگ‌های پاستیلی و رنگین‌کمانی، تم‌ ابرهای آسمانی، نقش‌ها و پوسترهای کارتونی، تداعیِ اتاق یک دکتر، مهندس یا حتی یک دانشمند کوچک را بارها تصور کرده‌اید. اما قبل از هر اقدامی درباره‌ی اصولش چه می‌دانید؟ از آن‌جایی که طراحی اتاق کودک تاثیر مستقیمی در شکل‌گیری شخصیت و رشد سلامت و فکری او دارد، لازم است که کمی درباره‌ی:

  • اصول روانشناسی در طراحی اتاق کودک
  • سلامت و ایمنی دکور اتاق کودک
  • نقش رنگ‌ها در دکوراسیون اتاق
  • و نکاتی که باید به هنگام طراحی اتاق کودتان

به آن توجه داشته باشید بخوانیم.

اصول روانشناسی در طراحی اتاق کودک

اتاق کودک مکانی است که برای او شبیه جزیره‌ای تحت پوشش و رهبری خودش است! پس از آن‌جایی که کودک نزدیک به تمام روز خود را در چنین جزیزه‌ای سپری می‌کند، لازم است به درستی آن را تعبیه و طراحی نمود. طراحی دکوراسیون اتاق کودک باید به نحوی انجام شود که بسیاری از نکات ایمنی و اصولی در آن رعایت شده باشد.

طراحی دکوراسیون اتاق کودک 2

محیطی سرگرم‌کننده و دنج برای ایده‌پردازی و تخیل

تسلط بر کانسپت خلاقیت بسیار مهم است. طراحی اتاق باید به گونه‌ای باشد که با وجود استفاده از طرح‌ها و المان‌های کاملا کودکانه، آرگونومی لوازم هم رعایت شده باشد. این مسئله به این معناست که باید به کاربرد و مفهوم هر المانِ استفاده شده در طراحی به درستی توجه کرد تا همه‌چیز به ترتیبی پیش برود که کودک شما با قرار گرفتن در چنین محیطی خلاقیت از خود نشان دهد و تخیل کند. فراهم‌شدن بستر تخیل‌، قدرت ایده‌پردازی او را قوی می‌کند.

آرامش‌بخش و امن شبیه قلمرویی کوچک و رویایی

ساکت‌ترین اتاق سهم کودک کوچک شماست! اگر مکانی خلوت که به دور از هرگونه تشویش و سروصدا باشد، بهترین گزینه است تا کودکتان بدون دغدغه رشد کند. سعی کنید اتاق را طوری طراحی کنید که همه‌چیز به قدری برایش دوست‌داشتنی و امن باشد که در فضایش حکومت کند. اتاق کودک باید عاری از هرگونه جزئیات آزاردهنده باشد، چراکه او تقریبا تمام ساعات روز را در آن‌جا می‌گذراند. یکی دیگر از عواملی که در اتاق کودک ایجاد آرامش می‌کند، برقراربودن جریان رایحه‌ای خوش است که حس خوبی القا می‌کند. بدین منظور می‌توان از اسانس‌های خوشبوکننده‌ی هوا و یا حتی دستگاه‌‌ خوشبو کننده‌ هوا کمک گرفت.

چطور در طراحی اتاق کودکمان ایمنی و سلامت را در نظر بگیریم

اولین نکته‌ای که باید در نظر بگیرید رنج سنی فرزند شماست. درمورد نوزادان رعایت نکات ایمنی در بالاترین حد اهمیت قرار دارد. درمقابل برای کودکان باید با توجه به روحیات و خلق و خو و علایق آ‌ن‌ها تصمیم بگیرید چه مواردی در دکوراسیون اتاقتان حائزاهمیت باشد.

از کفپوش‌های مناسب استفاده کنید

سرامیک، پارکت، سنگ و بطورکلی تمامی سطوحی که به وسیله‌ی فرش، گلیم، موکت و هر کفپوش مناسبی پوشانده و کاور نشده باشد لغزنده است و احتمال خطرآفرینی دارد. بهتر است در طراحی اتاق کودک کف را به کمک فوم با ضخامت مناسب بپوشانید و در صورت استفاده از موکت و قالیچه و پوشش‌هایی که بر روی سطوح لغزنده است، از چسب و ترمز فرش برای ثابت نگه‌داشتنشان غافل نشوید.

الیاف طبیعی مناسب‌تر است

پوست کودک شما لطیف و حساس است. انواع زبر و زمخت پارچه‌ها و روکش‌های استفاده شده در برخی لوازم و وسایل می‌توانند برای پوست لطیف آن‌ها آلرژی ایجاد کنند. همچنین باید در انتخاب جنس کاغذدیواری نیز دقت لازم به خرج داد چرا که بعضی جنس‌های کاغذدیواری گرد و غبار ایجاد کرده یا ذرات آلودگی را به خود جذب می‌کند و سلامت تنفسی و جسمی کودک دلبندتان را مخدر خواهد کرد.

اتاق را بیش از حد شلوغ و بهم‌ریخته نکنید

خیلی زود با اولین ایستادن‌های لق‌لق‌کنان کودکان متوجه خواهید شد که فراهم بودن فضای کافی برای گشت و گذار‌ها و ماجراجویی‌های کوچکِ کودکتان تا چه اندازه اهمیت داشته است! در انتخاب ابعاد سرویس خواب، اکسسوری‌ها و انواع گهواره‌ها، کالسکه، روروئک، صندلی و غیره توجه کافی داشته باشید تا اتاق زیادی شلوغ و تنگ نشود. نکته‌ی بسیار مهم دیگری که حتما باید در دکوراسیون اتاق کودک به آن دقت داشته باشید، انتخاب اثاثی است که لبه‌های آسیب زننده نداشته باشند و هر احتمال سقوط یا لغزندگی را نیز چک کنید.

بخاری و رادیاتور می‌توانند خطرآفرین باشند

می‌توان در صورت لزوم از طراحی قاب‌ها و کنسول‌های خلاقانه‌ای که رویه‌ی قابل دسترسی کودکان را پوشش می‌دهد استفاده کرد.

دکوراسیون اتاق کودک شامل چه مواردی می‌شود

قبل از هرچیز آرامش و راحتی کودکتان را به یاد داشته باشید. اتاق باید به گونه‌ای طراحی شده باشد تا هم فضای استراحت و هم فضایی برای فعالیت و پویایی او فراهم کند و در عین حال هم شامل هیچ فاکتوری که برای سلامت او مضر است نباشد.

نقش نورپردازی

نور اتاق کودک باید ملایم و غیر مستقیم باشد. نورهای بازتابی یا پخش‌شونده چشم کودک را آزار نمی‌دهد. از نورهای تزئینی در دکور اتاق کودک غافل نشوید و حتما مکانی که مختص به فعالیت کودک هست را با نور مناسب نورپردازی کنید. نصب پرده‌ی مناسب مانند پرده‌ی حالت شید بسیار در نورپردازی تعیین‌کننده است.

رایحه‌ها را دست‌کم نگیرید!

از تاثیرات آروماتراپی چیزی می‌دانید؟ رایحه‌درمانی با اسانس‌های گیاهی که یکی از طبیعی‌ترین شیوه‌های علمی برای پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌های کودکان و نوزادان می‌باشد. علاوه بر بهره‌گیری از طرفند طراحی دکوراسیون اتاق فرزندتان می‌توانید با استفاده از روش آروماتراپی نیز سطح سلامت جسمی و هیجانی کودک را بالا ببرید.

دما

دمای نامناسب ممکن است سیستم ایمنی و عملکردی جسمی کودک را به خطر بیندازد. ناگفته نماند دمای اتاق کودک متناسب با سن و شرایط او متفاوت است و در هر فصلی نیز مستلزم دقت و مراقبت می‌باشد.

بخشی از اتاق را به محلی برای بازی اختصاص دهید

کمد و قفسه‌هایی زیبا تدارک ببیید تا کودک بتواند کتاب‌ها و اسباب‌بازی‌هایش را طبقه‌بندی کند و نظم و انضباظ یاد بگیرد. همچنین قسمتی مخصوص برای وسایل‌هایش طراحی کنید و به او یادآور شوید حتما بعد از اتمام بازی‌اش آن‌ را مرتب کند. این‌گونه مسؤلیت‌پذیری را فرامی‌گیرد. دکوراسیون اتاق کودک و تزئین‌کردنش با نمادهای شخصیت‌های کارتونی موردعلاقه‌اش ایده‌ی خوبی از آب درمی‌آید!

وابستگی رنگ‌های دکور اتاق کودک و روحیات

رنگ‌ها قدرت غیرقابل‌انکاری دارند. اگر از روانشناسی رنگ‌ها چیزی نمی‌دانید، پیشنهاد می‌شود حتما کمی برای این‌کار وقت بگذارید. رنگ سبز آرامش دارد؛ تنش و اضطراب را دور می‌کند و بستر را برای شکوفایی استعدادهای فرزند شما فراهم می‌آورد. آبی صلح و اعتماد و امنیت به ارمغان می‌آورد. بنفش خلاقیت و جسارت را بروز می‌دهد. نارنجی یعنی خوش‌بینی و مثبت‌اندیشی؛ حس معاشرت و صداقت کودک را برمی‌انگیزد.

همین‌طور هرکدام این رنگ‌ها علاوه بر تاثیرگذاری در روحیات و افکار انسان‌ها، بر سلامت جسمی و فیزیکی آن‌ها نیز بی‌تاثیر نیست و بسیار درمانگرند!

لازم به ذکر است که درمقابلِ رنگ‌هایی که تاثیرات مثبتی در ابعاد روحی و جسمی انسان دارند، رنگ‌های دیگری نیز هستند که استفاده‌ی غیراصولی و بیش از حد آن‌ها می‌توانند اثرات منفی در این ابعاد ایجاد کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مرتبط

مشاوره تخصصیلیست دستگاه‌هالیست اسانس‌ها