آروماتراپی چیست و چگونه انجام می شود؟

آروماتراپی 2

همان‌طور که می‌دانید، اگر بخواهیم عمیق‌تر نگاه کنیم، همیشه منبع و منشأ اصلی بروز انواع بیماری‌ها و ناراحتی‌های روحی و جسمی، آرامش‌خاطر و دوری از استرس و اضطراب بوده و هست. یقینا کلید داشتن یک زندگی خوب با روتین‌ها و نرمال‌‌های موفقیت‌آمیز و امیدبخش، آشنایی با انواع روش‌هایی‌ست که روح و جسم ما را تسکین دهد.

عوامل بسیاری وجود دارد که می‌تواند استرس و اضطراب را از ما دور کند که میزان تاثیرگذاری هرکدام با دیگری متفاوت است اما در نهایت همگی در جهت رسیدن به یک هدف به کار برده می‌شوند. یکی از این عوامل که از مفیدترین‌ها به شمار می‌رود آروماتراپی یا رایحه‌درمانی می‌باشد که در آن به کمک عطرها و اسانس‌های خوشبوکننده‌ی هوا به منظور درمان برخی از بیماری‌‌های جسمی و روحی افراد است. برای اینکه اسانس‌ها بطور معمول و دانمی در فضای مکانی که در آن فعالیت دارید آکنه باشد، می‌توانید از دستگاه‌ خوشبو کننده هوا استفاده کنید که بسیار تاثیرگذار و راحت است.

اروماتراپی 1

‌در پایان این مقاله، اگر تاکنون با مفهوم این عنوان آشنایی نداشته‌اید، اطلاعات مفیدی در این‌باره به دست خواهید آورد. موضوعاتی که دراین‌باره مورد بحث قرار خواهد گرفت عبارت است از:

  • تاریخچه آروماتراپی
  • تئوری رایحه‌درمانی
  • فواید آروماتراپی چیست
  • برخی از عوارض احتمالی آروماتراپی
  • معرفی چند رایحه مفید برای سلامتی

تاریخچه آروماتراپی

مصری‌ها جز اولین کسانی بودند که عطرها را شناختند و خیلی زود دریافتند که چطور باید از آن‌ها استفاده کنند. آن‌ها فهمیدند که عطرها و رایحه‌ها خواصی عجیب دارند که قادر هستند طیف وسیعی از ناراحتی‌ها را تسکین دهند و درواقع آروماتراپی یا رایحه‌درمانی را به کار گرفتند. مثلا از روغن سدر برای مومیایی کردن اجسادشان استفاده کردند و شروع کردند به ماساژدرمانی به کمک انواع روغن‌های پرخاصیت و خوشبو.

در سال ۱۹۲۰ تحقیقاتی در این مورد انجام شد و دو سال بعد مشخص شد که مواد معطر فرکانسی تولید می‌کنند که با هرتز اندازه‌گیری می‌شود و اگر به مشام انسان نرسند، انواع بیماری‌های روانی را سبب خواهند شد! فرهنگ‌های باستانی در چین، هند، مصر و جاهای دیگر قطعات گیاهی آروماتیک را در صمغ و روغن‌ها ترکیب کردند.

تئوری رایحه‌درمانی

بدیهی‌ست که هرآن‌چه آرامش روان شما را تامین کند و اضطراب را از شما دور کند، از بروز امراض نیز جلوگیری خواهد کرد. از آن‌جایی که عطرها و رایحه‌ها به شدت در این مهم تاثیرگذارند، پس استفاده از آن‌ها یقینا کارساز خواهد بود. علاوه بر این اسانس و رایحه توسط پوست جذب شده و گردش خون در بدن را افزایش می‌دهد.

رایحه‌درمانی معمولا به دو روش زیر صورت می‌گیرد که هر کدام برحسب شرایط و میزان تاثیرگذاری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

عطردرمانی به روش استنشاق

استفاده از رایحه‌ها به این روش درمورد بسیاری از عطرها و اسانس‌های ضدعفونی‌کننده باعث می‌شود که موقع استنشاق رایحه، مجرای تنفسی کاملا پاک سازی شده و خاصیت برطرف‌کنندگی بینی و سینه دارد. این روش سیستم بویایی را تحریک کرده و وقتی به مغز می‌رسد، بر سیستم لیمبیک که با احساسات، ضربان قلب، فشار خون، حافظه، اضطراب و موجب تعادل هورمونی می‌‌شود، اثر می‌گذارد

کاربردهای موضعی عطردرمانی

با ماساژدادن عطرها و روغن‌ها بر روی پوست بخصوص ناحیه‌ای که فولیکول‌های مو در آن زیاد هستند، باعث می‌شوید تا ماده بهتر جذب پوست شده و گردش خون افزایش پیدا کند. البته توجه داشته باشید که نباید روغن‌ها را مستقیما روی پوست بریزید و لازم است ابتدا با حامل هایی مانند روغن بادام شیرین و روغن زیتون آن را رقیق کنید.

بهتر است قبل از استعمال، ابتدا کمی از موارد را روی ناحیه‌ی کوچکی از پوست خود آزمایش کنید تا از نداشتن آلرژی پوستی نسبت به آن ماده مطمئن شوید. خوردن یا بلعیدن روغن‌های اسانسی ممنوع است چراکه به کبد و کلیه‌ها آسیب می‌رساند.

همچنین می‌توانید با استفاده از محصولاتی نظیر دیفیوزرها، اسپریتزرآروماتیک، نمک‌های حمام، روغن‌های بدنی، کرم و یا لوسیون‌های موضعی برای ماساژ، بخار صورت، کمپرس سرد و گرم و ماسک‌های گل آروماتراپی را انجام دهید.

آروماتراپی 2

فواید آروماتراپی چیست

معمولا برای تاثیرگذاری بیشتر از آروماتراپی در کنار درمان‌های دیگر استفاده می‌شود. هر رایحه و روغنی برای بهبود علائم یک بیماری خاص مفید است و گاهی لازم است آن را با ماده‌ی دیگری ترکیب کرد تا به نتیجه‌ی مطلوب رسید. در این بخش به برخی فواید و مزیت‌های استفاده از بعضی رایحه‌ها اشاره می‌کنیم. معمولا مواد معطر را به صورت روغن استفاده می‌کنند.

  • درد دندان را می‌توانید با خرید روغن میخک درمان کنید.
  • به کمک آروماتراپی پوست سر را تحریک کنید تا بیماری‌ آلوپسی را درمان کنید.
  • درد شیمی‌درمانی افراد مبتلا به سرطان با استفاده از روغن بابونه کاهش دهید.
  • رایحه‌درمانی سبب جوانسازی و جلوگیری از پیری زودرس می‌شود.
  • از روغن سیاه برای بهبود گردش خون، درمان دردهای عضلانی و رفع کبودی استفاده کنید.
  • روغن کتان تمرکز در اتاق کارتان را افزایش می‌دهد.
  • روغن درخت چای میکروب را از بین می‌برد.
  • رایحه رازیانه و بادیان به دلیل وجود استروژن می‌تواند در تسکین دردهای قاعدگی موثر باشد.

برخی از عوارض احتمالی آروماتراپی

دقت داشته باشید که برخی رایحه‌ها با برخی داروها در تضادند و استفاده همزان از آن‌ها ممکن است سلامت شما را به خطر بیندازند. بنابراین توصیه می‌شود قبل از استفاده از هر نوع عطر، اسانس و رایحه‌ای ابتدا تحقیق به عمل آورده و عوامل تحریک‌کننده و تداخلی و همچنین موارد استفاده درست هر کدام را شناسایی کنید.

برخی از این عوارض را برایتان عنوان می‌کنیم:

  • سردرد
  • عکس‌العمل‌های آلرژتیک
  • بثورات
  • حملات آسم
  • سوزش پوست
  • حالت تهوع

نکته: در صورت داشتن بیماری‌هایی نظیر آسم، اگزما، فشار خون بالا، صرع، تب یونجه و پسوریازیس استفاده از رایحه‌درمانی ممنوع است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مرتبط

مشاوره تخصصیلیست دستگاه‌هالیست اسانس‌ها