نحوه استفاده از دستگاه خوشبو کننده هوا

نحوه استفاده از دستگاه خوشبو کننده هوا

امروزه استفاده از انواع خوشبوکننده های هوا از بحث های داغ این روزها است. انواع خوشبو کننده های اتوماتیک هوا با استفاده از اسانس ها و رایحه های گوناگون به عطر افشانی در محیط نموده و کیفیت هوای محیط را ارتقا می دهند. مطالعات نشان داده این تجهیزات علاوه بر ایجاد رایحه خوش، با استفاده از اسانس ها می توانند تاثیرات درمانی همچون کاهش اضطراب، بهبود عملکرد ذهنی، بهبود خلق و خو و ارتقا کیفیت هوا را نیز به همراه داشته باشند. در این بین بهترین راه برای بهره مندی از فواید اسانس و رایحه ها کاربرد آنها در دستگاه های خوشبو کننده اتوماتیک هوا است. به کارگیری این دستگاه ها امکان دریافت خواص اسانس ها را از طریق حس بویایی برای ما فراهم می کند و به این ترتیب می توانید از تاثیر عمیق فواید رایحه ها بر دستگاه تنفسی، مغز و احساسات به طور مستقیم برخوردار شوید. برای برخوردار شدن از فواید اسانس ها باید نحوه استفاده از دستگاه خوشبوکننده هوا به طور صحیح را بدانیم تا از حداکثر فواید رایحه برخوردار شویم.

خوشبو کننده اتوماتیک هوا با استفاده از تکنولوژی اتمیزیشین قادر است ذرات اسانس را به شکل بخار در هوا پراکنده نماید. دستگاه های رایحه افشان بدون ایجاد هیچگونه تغییری در ساختار شیمیایی اسانس ها، آنها را در سرتاسر محیط به طور یکنواخت پراکنده نموده و محیط را خوشبو می سازند.

نحوه آماده سازی دستگاه خوشبو کننده هوا

در نگاه اول خرید یک دستگاه خوشبو کننده اتوماتیک مناسب و مرغوب مهم ترین و موثر ترین عامل در خوشبو کنندگی هوا در محیط به نظر می رسد. اما علاوه بر استفاده از دستگاه و تجهیزات رایحه افشان مناسب، استفاده از انواع اسانس و رایحه مرغوب نیز از عوامل مهم و تاثیر گذار در کیفیت هوای خوشبو خواهد بود. در ادامه نکاتی در خصوص با کیفیت بودن اسانس مورد استفاده در دستگاه خوشبو کننده اتوماتیک هوا می پردازیم.

نحوه آماده سازی دستگاه خوشبو کننده هوا
دستگاه خوشبوکننده هوا ea5000 صنعتی

نحوه بسته بندی رایحه دستگاه خوشبوکننده

اسانس های خوشبوکننده در تماس مستقیم با نور خورشید و گرما، زودتر خراب می شوند و خواص خود را از دست می دهند. از این رو باید در شیشه های تیره رنگ بسته بندی شده و به خوبی مهر و موم شوند. توصیه می کنیم از اسانس هایی که در بسته های شفاف یا شیشه های در باز هستند استفاده نکنید. همچنین برای افزایش طول عمر اسانس از قرار دادن آن در محیط های مرطوب و گرم خودداری کنید. نحوه استفاده صحیح و نگهداریی رایحه دستگاه خوشبو کننده یک گزینه بسیار محسوب می شود، برای دریافت اطلاعات بیشتر مقاله ۷ نکته اساسی برای نگهداری اسانس خوشبوکننده را مطالعه کنید.

قیمت اسانس ها و رایحه های خوشبوکننده

اغلب تصور می شود اسانس های ارزان قیمت همان کارایی محصولات با قیمت بالاتر را دارند. این در حالی است که قیمت بالای این محصولات نشانه خالص بودن رایحه و اسانس است. در مورد اسانس های ارزانتر باید هوشمندانه تر عمل نمود، چرا که در اغلب آنها از مواد شیمیایی استفاده شده است.

[irp posts=”6087″ name=”قیمت دستگاه خوشبو کننده هوا و ارزشی که برای ما دارد”]

جزئیات گیاهان و اسانس

یک شرکت و تولید کننده معتبر اسانس و رایحه، جزئیات گیاهانی را که از آنها عصاره تهیه شده را بر روی بسته بندی و شیشه اسانس می نویسد. نام لاتین گیاه و اسم کشور مبدا و اطلاعاتی از این قبیل می تواند شما را در مورد اسانسی که مصرف می کنید آگاه سازد.

شدت و میزان رایحه

دستگاه خوشبو کننده اتوماتیک هوا می تواند به سرعت و در زمان کوتاهی اسانس را به طور کامل در محیط پراکنده نماید. اگر اسانسی که تهیه کرده اید در مدت زمان کارکرد دستگاه رایحه افشان بویی را که انتظار دارید به مشام نمی رساند، نشان از کیفیت پایین آن دارد. دانستن نکته هایی در نحوه استفاده از رایحه دستگاه خوشبو کننده هوا مانند مخلوط نکردن چند اسانس با یکدیگر که از خراب شدن اسانس جلوگیری می کند و استفاده از اسانس مناسب محیط شما می توان قدرت پراکندگی رایحه را افزایش داد.

موارد استفاده از دستگاه خوشبوکننده اتوماتیک هوا و اسانس ها

جدا از دانستن نحوه استفاده و کار دستگاه خوشبو کننده اتوماتیک هوا بهتر است بدانیم برای چه موردی قرار است به خوشبو نمودن محیط بپردازیم. چرا که اسانس های مختلف، تاثیرات مختلفی دارند. برای مثال، رایحه کندر، اسطوخودوس و ریحان معمولا خاصیت آرام بخشی دارند و در رفع اضطراب موثر عمل می کنند. رایحه و اسانس ترنج و نعنا تاثیرات انگیزشی دارند و به همین دلیل برای مقابله با افسردگی مناسب اند. اسانس لیمو، کاج و سرو کوهی برای از بین بردن بوهای نامطبوع به کار برده می شوند.

دانستن نحوه استفاده رایحه گیاهانی همچون علف لیمو و شمعدانی در دستگاه خوشبوکننده هوا به دفع حشرات کمک می کنند و از رایحه میخک، اوکالیپتوس، آویشن و رزماری می توان برای احیا و باز نمودن مجاری تنفسی بهره گرفت. این که بدانیم در چه موردی از چه اسانس و رایحه ای می توان استفاده نمود، میتواند در انتخاب رایحه مناسب و مطلوب برای محیط مورد نظر شما موثر باشد. در این خصوص می توانید از مشاورین متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

موارد استفاده از دستگاه خوشبوکننده اتوماتیک هوا و اسانس ها

مکان استفاده از رایحه افشان

بعد از انتخاب و خرید اسانس مناسب نوبت به نصب دستگاه خوشبو کننده هوا می رسد. بهتر است دستگاه را دور از دسترس افراد نصب نمایید. دستگاه خوشبو کننده باید از پنجره، درب، نور مستقیم آفتاب و پنکه دور باشد. قرار داشتن در نزدیکی این موارد می تواند باعث سریع تمام شدن اسانس و رایحه شود.به دلیل اینکه دستگاه های رایحه افشان اتوماتیک از برق مستقیم تامین انرژی می شوند، بهتر است در محلی قرار گیرند که دسترسی به پریز برق آسان باشد.

چه مدت رایحه افشانی نماییم؟

برای اینکه بهترین تاثیر گذاری را از دستگاه خوشبو کننده اتوماتیک برای رایحه افشانی در هوا کسب کنید نیازی نیست این دستگاه به طور دائم یا طولانی مدت روشن باشد. دستگاه رایحه افشان در مدت ۶ تا ۱۰ دقیقه فعالیت می تواند محیط را به طور کامل خوشبو نماید. از آنجا که بعد از گذشت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بینی شما نسبت به بو بی تفاوت می شود، استفاده طولانی مدت از خوشبوکننده بی فایده خواهد شد. بهتر است در هر ساعت دستگاه به مدت ۶ تا ۱۰ دقیقه روشن باشد. خوشبو کننده های تجاری و سری جدید این تجهیزات رایحه افشان، قابلیت برنامه ریزی دارند و شما می توانید با فرا گرفتن نحوه استفاده از آن، برنامه زمانبندی شده برای آنها تعیین نمایید تا در زمان مشخص به رایحه افشانی بپردازند.

طرز کار مخزن نگهدارنده و نحوه نگهداری از آن

خوشبختانه، بر خلاف بسیاری از لوازم خانگی دستگاه های خوشبو کننده هوا به دلیل استفاده از اسانس ها و رایحه هایی که قابلیت ضد قارچ و ضد میکروبی دارند، از آلوده شدن به این موارد در امان هستند. اما این به این معنا نیست که لازم نیست دستگاه خوشبو کننده اتوماتیک را تمیز کنید.

طرز کار مخزن نگهدارنده و نحوه نگهداری از آن
دستگاه خوشبو کننده هوا رومیزی

مخزن نگهداری اسانس در این دستگاه به صورت جدا شونده در نظر گرفته شده تا بتوانید به راحتی آنها را نظافت نموده و شستشو دهید. باقی ماندن اسانس در محفظه نگه دارنده ممکن است با اضافه کردن اسانس بعدی به دستگاه خوشبو کننده، تجربه متفاوتی ایجاد کند و رایحه مورد نظر را تحت تاثیر قرار دهد. ترکیب اسانس کهنه و نو نیز می تواند اثر بخشی اسانس جدید را کاهش دهد. مثلا باقی مانده اسانس گریپ فروت که به منظور انرژی بخشی چند دقیقه قبل استفاده شده بوده ممکن است تاثیر آرامش بخشی اسطوخودوس را مختل کند.

خوشبختانه نظافت دستگاه خوشبو کننده، کار چندان دشواری نیست و به راحتی می توان مخزن دستگاه خوشبو کننده اتوماتیک هوا را نظافت نمود. بعد از هر بار استفاده و پیش از اضافه نمودن اسانس جدید، اضافات اسانس قبلی را با دستمال میکروفایبر تمیز کنید. دستگاه را ماهیانه یک یا دو بار بطور کامل نظافت کنید. مخزن رایحه را با آب گرم و صابون نظافت کنید. هرگز دستگاه رایحه افشان را با مواد پاک کننده خورنده نظافت نکنید. بعد از نظافت اجازه دهید اجزا دستگاه به طور کامل خشک شوند.

[irp posts=”9947″ name=”7 نکته اساسی برای نگهداری اسانس خوشبوکننده”]

به یاد داشته باشید که نظافت بعضی خوشبو کننده ها با موادی همچون سرکه می تواند در کارکرد دستگاه اختلال ایجاد نماید. پس قبل از نظافت خوشبوکننده اتوماتیک هوا حتما به دفترچه راهنما مراجعه کنید.

مد های مختلف دستگاه خوشبوکننده هوا و نحوه استفاده از آن

در دستگاه خوشبو کننده هوا سه مدل مختلف داریم که در آن ها قدرت و زمان پاشش متفاوت است. در مدل های EA500 و EA200 این مد ها قابل تغییر نیستند، اما دستگاه های EA5000 و AITAY II از قابلیت برنامه ریزی برخوردارند و می توان زمان پاشش را تغییر داد.
نحوه کار دستگاه خوشبوکننده هوا در ۳ مد نرمال، توربو و اکونومی تعبیه شده است که عبارت اند از:

  • نرمال: در حالت نرمال به طور نسبی در یک ساعت، ده دقیقه اسانس پاشش می شود. حالت نرمال مناسب محیط های است که ورود خروج افراد و تهویه هوا مناسب است.
  • توربو: در زمان ازدحام جمعیت و باز بودن درب ها برای تاثیر گذاری بهتر و بیشتر دستگاه رایحه افشان از حالت توربو استفاده می شود. در حالت توربو پاشش اسانس خوشبو کننده توسط دستگاه دو برابر می شود، لازم به ذکر است که در دستگاه های EA5000 و AITAY II امکان تنظیم حالت توربو وجود دارد.
  • اکونومی: ای مد مخصوص دستگاه های EA500 و EA200 است، پاشش و مصرف اسانس در این مد به نصف حالت عادی می رسد. این مد مناسب محیط هایی با رفت و آمد کم یا شب ها است.
    البته با توجه قابل برنامه ریزی بودن مدل های EA5000 و AITAY II می توان مصرف آن را کاهش داد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه کنترل دستگاه EA5000 مقاله معرفی، راه اندازی و تنظیمات EA5000 را مطالعه کنید.

نکات نحوه استفاده دستگاه خوشبوکننده هوا

رعایت برخی نکات در حین استفاده از دستگاه های خوشبو کننده اتوماتیک هوا باعث کارکرد بهینه دستگاه و رایحه افشانی مطلوب خواهد شد.

  • از ترکیب و استفاده بیشتر از دو اسانس متفاوت بپرهیزید تا از سردرگمی یا تداخل آنها جلوگیری نمایید. برای کسب بهترین نتیجه، بهتر است در هر زمان نهایتاً دو اسانس را با هم استفاده کنید. با این حال از سازگاری اسانس های مصرفی با یکدیگر اطمینان حاصل کنید.
  • اگر می خواهید اسانس های مختلف را با هم ترکیب کنید،مواردی را انتخاب کنید که خواص درمانی یکسان دارند. مثلا اگر یک اسانس آرامش بخش را با یک اسانس انرژی بخش ترکیب کنید، نتیجه مورد نظر را نخواهید داشت. برای سهولت کاربری اسانس های ترکیبی، می توانید از اسانس ها و ترکیبات پیش ساخته ارائه شده در فروشگاه ها استفاده کنید.
  • دقت داشته باشید که در هنگام پر کردن مخزن اسانس دستگاه، از تماس آنها با پوست دست جلوگیری نمایید. اسانس ها می توانند برای پوست های حساس، مشکلاتی را ایجاد کنند.
  • از به کار گیری اسانس ها در نزدیکی کودکان یا حیوانات خانگی خودداری کنید. می توانید دستگاه خوشبو کننده اتوماتیک هوا را در محلی دور از دسترس آنها بگذارید یا در اتاقی رایحه افشانی کنید که به حد کافی برای ملایم شدن رایحه های تند وسیع باشند.
نکات نحوه استفاده دستگاه خوشبوکننده هوا
دستگاه رومیزی خوشبوکننده هوا ea500

دستگاه های خوشبو کننده هوا برای اتاق خواب، اتاق نشیمن، محل کار و هر جایی که کار یا استراحت می کنید مناسب است. با این حال برای استفاده بهینه از آنها در می توانید مقاله مربوط به نکات و اشتباهات رایج استفاده از تجهیزات رایحه افشان را مطالعه نمایید. با دانستن نحوه استفاده دستگاه خوشبوکننده به صورت صحیح و بهره گیری از اسانس های انرژی زا، در صبح به شور و هیجان پر حرارتی برسید و در شب با ترکیب شبانه خاص، به آرامی بخوابید.

[irp posts=”8795″ name=”استفاده از خوشبو کننده هوا چه مزایایی دارد”]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مرتبط

مشاوره تخصصیلیست دستگاه‌هالیست اسانس‌ها