تاریخ انقضای اسانس خوشبو کننده هوا

طول عمر اسانس خوشبو کننده هوا

اسانس های طبیعی از گیاهان زنده گرفته می شوند تا از رایحه و خواص درمانی آن ها استفاده شود، مانند بسیاری از محصولات گیاهی دیگر عوامل زیادی وجود دارند که می توانند مدت زمان قابل استفاده بودن اسانس ها را کاهش دهد. بیشتر اسانس های طبیعی دو سال بعد از استفاده و درست شدن از بین می روند، البته بعضی از اسانس ها می توانند تا ۱۵ سال نیز قابل استفاده باشند. حال چگونه می توان فهمید که انقضای یک اسانس فرا رسیده است و دیگر قابل استفاده نیست؟ اسانسی که دیگر قابل استفاده نیست اصولا رنگ، رایحه و غلظتش تغییر می کند، اما چگونه می توان زمان تخریب شدن یک اسانس دستگاه خوشبو کننده هوا را تخمین زد؟ پاسخ این سوال تنها دو کلمه است علم شیمی.

تاریخ انقضای اساس طبق علم شیمی

نوع بشر قرن ها است که از اسانس ها به دلیل خواص درمانی آنها و بدون اتکا به علمی شیمی استفاده کرده، برای مثال وقتی رایحه اسطوخودوس به مشام کسی می رسد، فورا احساس آرامش و خونسردی به سراغ او می­ آید و برای رسیدن به این نکته لازم نیست به علم بیوشیمی مسلط باشد. از زمانی که بیوشیمیست ها به مطالعه ترکیبات اسانس ها پرداختند، رایحه درمانگرها شروع به ترکیب اسانس هایی کردند که در طولانی مدت خواص متعددی از خود به جا می گذاشتند.

تعیین زمان انقضای اسانس ها پیش از هر موضوعی از ترکیبات آنها امکان پذیر است. اسانس هایی که عمدتاً حاوی مونوترپن ها یا اکسیدها هستند، کوتاه ترین ماندگاری را دارند. روغن های مرکبات به سرعت قدرت نفوذ خود را از دست می دهند که به دلیل ترکیبات مونوترپن است. فنیل پروپانوئیدها در سیر، ریحان، دارچین، اورگانو، و فلفل موجود است و طول عمری سه ساله دارند. اسانس هایی که حاوی سسکوئیترپنس هستند ممکن است در صورت نگهداری مناسب تا ۶ سال ماندگاری داشته باشند که از این جمله می توان به پاچولی، زنجبیل، و چوب صندل اشاره کرد. با این حال متخصصان پیشنهاد می کنند که اسانس را بعد از سه سال تعویض کنید تا از سالم بودن آن اطمینان کامل داشته باشید.

 

طور عمر حدودی نسبی اسانس ها حدود دو سال است
طور عمر حدودی ۲ سال

نگهداری مناسب کلید جلوگیری از انقضای زودرس اسانس ها

اگر اسانسی را در شیشه شفافی خریداری کرده­ اید، اطمینان زیادی به اصل بودن آن نداشته باشید. رایحه درمان ها می دانند که برای موثر واقع شدن، اسانس ها باید در شیشه های قهوه­ ای یا آبی ریخته شوند، زیرا این شیشه ها مانع عبور اشعه فرابنفش و بروز آسیب به ترکیبات می شوند. گرما نیز می تواند به ترکیبات اسانس ها آسیب وارد کند. بهتر است اسانس ها را در مکانی خنک و به دور از نور خورشید نگهداری کنید، نگهداری از اسانس ها از اهمیت بالایی برخوردار است برای یادگیری این اصول ها می توانید مقاله ۷ نکته اساسی برای نگهداری اسانس خوشبوکننده را مطالعه کنید.
خطر دیگری که اسانس ها را تهدید می کند، اکسیژن است. به تاثیری که اکسیژن روی یک برش سیب یا آووکادو می گذارد دقت کنید. قرار گرفتن در معرض اکسیژن باعث بروز اکسیداسیون و تغییر رنگ اسانس به رنگ قهوه ­ای می شود. اکسیژن نیز به همین اندازه برای عصاره ها خطرساز است. اگر مدام درب بطری را باز کنید یا محکم نبندید اکسید شدگی اتفاق می­افتد و ترکیبات تغییر می کنند، به این ترتیب اسانس اسطوخودوس به اسانس دیگری تبدیل خواهد شد.

استفاده از اسانس بعد از انقصا چه عواقبی دارد؟

روغن های پخت و پز طول عمر مشخصی دارند و به مرور زمان فاسد می شوند درباره اسانس ها نیز همین مسئله صدق می کند. استنشاق اسانس تاریخ گذشته ممکن است باعث تحریک غشای مخاط و بروز مشکلاتی در حین استفاده شود. بهترین راه استفاده از اسانس های تاریخ گذشته، مصرف آنها در امور نظافتی است. شما می توانید با استفاده از دستکش، مقداری از اسانس را به محلول های نظافتی دست ساز اضافه کنید.

 

استفاده از اسانس بعد از انقصا چه عواقبی دارد؟
فواید اسانس خوشبو کننده

فواید اسانس ها

کتاب های بسیاری درباره اسانس ها نوشته شده اند و به فواید اسانس ها و زمان انقضای اسانس پرداخته ­اند. اسانس هایی که از منابع پایدار عاری از هر گونه سم و تغییر ژنتیکی گرفته شده­ اند می توانند به آرامش بخشی، تصفیه هوا، و انرژی بخشی ذهن کمک کنند. انتشار رایحه در خانه در یاد آوری لحظات شاد و شیرین به شما کمک می کند.
با نگهداری مناسب از اسانس ها ، اسانس شما تا مدت ها ماندگار خواهد بود و فواید انرژی زایی را در محیط به همراه خواهد داشت. به طور کلی اسانس ها در دو نوع طبیعی و مصنوعی تولید می شوند که در محیط های تجاری بیشتر از اسانس های بر پایه الکل بهره می گیرند، در صورتی که برای محیط کاری خود نیازی به اسانس خوشبو کننده دارید یا با مطالعه کردن مقاله برند سازی رایحه از پیشروترین روش های بازاریابی متوجه اهمیت برند سازی با رایحه شده اید، با کارشناسان و مشاورین ما ارتباط برقرار کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مرتبط

مشاوره تخصصیلیست دستگاه‌هالیست اسانس‌ها