از دست دادن حس بویایی و برگشت آن

از دست دادن حس بویایی و روش های درمان

هنگام تنفس، مولکول های هوا را از طریق سوراخ های بینی خود استنشاق می کنید. عصب بویایی تکه ای از بافت پوست است که در نوک بینی قرار دارد. این اعصاب منبع اصلی درک بو هستند. هنگامی که یک مولکول بو استنشاق می شود، در لایه مخاطی که عصب بویایی را احاطه کرده است، قرار می گیرد و به طور همزمان، پیام از طریق عصب بویایی به مغز منتقل می شود و به این ترتیب شما بو را تشخیص می دهید. از دست دادن حس بویایی بسته به علت آن می تواند موقت یا دائمی باشد. اگر چه از بین رفتن حس بویایی به ندرت نشانه یک بیماری جدی است، اما می تواند منجر به از دست دادن اشتها و در نتیجه کاهش وزن، سوء تغذیه یا حتی افسردگی شود. چگونه حس بویایی را برگردانیم نیز مسئله ای است که در مواقع از بین رفتن حس بویایی باید به آن اهمیت دهید تا بهبود سریعا حاصل شود. در این مقاله درمان حس بویایی با استفاده از دستگاه خوشبوکننده هوا را برای شما توضیح داده ایم، تا انتها همراه ما باشید.

آیا از دست دادن حس بویایی نشانه کروناست!

همان طور که می دانید امروزه با شیوع ویروس کرونا، اولین دلیلی که در هنگام از دست دادن حس بویایی فکرمان به سمت آن می رود، کرونا است. البته در نظر داشته باشید تنها ۲۵ درصد افرادی که به این ویروس مبتلا می شوند دچار این مشکل شده اند. مشکل از بین رفتن حس بویایی برای بسیاری از افراد به صورت خفیف و مقطعی است و تنها برای برخی از افراد به طور کامل به نظر می رسد. دلایل مختلفی برای از دست دادن حس بویایی وجود دارد که شایع ترین علت آن، سرماخوردگی همراه با گرفتگی بینی است. گرفتگی بینی می تواند در اثر پولیپ یا شکستگی بینی اتفاق بیوفتد. همچنین روند طبیعی پیری و بالاتر رفتن سن می تواند منجر به از دست دادن حس بویایی شود. از بین رفتن حس بویایی دلایل دیگری نیز از قبیل موارد ذیل دارد:

  • کاهش حس بویایی به دلیل قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی
  • مختل شدن حس بویایی با توجه به محل و شدت ضربه در اثر ضربه به سر
  • سرماخوردگی، آنفولانزا و عفونت های سینوسی
  • داروهایی مانند داروهای فشار خون، آنتی بیوتیک ها و آنتی هیستامین ها

.

آیا از دست دادن حس بویایی نشانه کروناست

برگشتن و درمان حس بویایی

طبق تحقیقات انجام گرفته بر روی بیماران، تقریباً در ۹۰٪ مواقع، از دست دادن حس بویایی در عرض یک تا یک ماه و نیم به حالت عادی باز می گردد. در بسیاری از موارد هنگامی که مشکلی برای یکی از حس ها و یا عضوی از بدن انسان پیش می آید، پزشکان پیشنهاد می کنند به منظور تقویت و دوباره به کار افتادن آن عضو و یا حس، آن را تحریک کنند. به طور مثال کسانی که دست و مچ آن ها دچار مشکل شده است، برای تقویت لازم است توپی را دائما با دستان خود فشرده کنند. برگشتن حس بویایی نیز به همین صورت است. حال برای پاسخ به سوال چگونه حس بویایی را برگردانیم ؟ تنها لازم است تا مواردی را در نظر بگیرید. با بوییدن بسیاری از اسانس دستگاه خوشبو کننده هوا مانند گل رز یا محمدی، اسانس لیمو، آویشن و اکالیپتوس را دو تا سه بار در روز به مدت ۲۰ تا ۳۰ ثانیه عمیقاً بو کنند. برای بهبود سریع تر نیز لازم است از دستگاه خوشبو کننده هوا استفاده کنند تا دائما هوا در فضا پخش شود. همان طور ک بیان شد، تمرین بویایی یکی از اساسی ترین روش های درمان حس بویایی است. پزشکان طب سنتی به افراد بیمار توصیه می کنند که بو های تجویز شده را به طور منظم استشمام کنند تا بتوانند حس بویایی خود را سریعا برگردانند. برای درمان از دست دادن حس بویایی، طب سنتی دارو ها و اسانس های گیاهی معطری که تند هستند را توصیه می کند. این گیاهان با خواص ضد التهابی خود می توانند سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت کرده و بیماری ها را درمان کنند. رایحه درمانی از دیگر عواملی است که در برگشتن حس بویایی بسیار موثر است.

رایحه درمانی روشی موثر در درمان حس بویایی

رایحه درمانی یک درمان جامع است که با استفاده از انواع اسانس های گیاهی به صورت طبیعی، سلامت را ارتقا می دهد. رایحه درمانی با استفاده از اسانس های معطر به منظور بهبود سلامت جسم، ذهن و روح انسان ها انجام می گیرد. برای بهبود و تقویت حس بویایی رایحه درمانی روش تاثیرگذاری محسوب می شود. آروماتراپی با استفاده از اسانس خوشبو کننده هوا برای درمان حس بویایی، استرس، بی خوابی، افسردگی، بیماری های جسمی و … بسیار کاربردی است. دیگر مزایای این روش به طور کامل در ذیل بیان شده است:

  • مدیریت درد
  • بهبود کیفیت خواب
  • کاهش استرس و اضطراب
  • تقویت هضم
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • از بین بردن هر گونه ویروس، باکتری و قارچ
  • درمان سردرد و میگرن
  • کاهش عوارض شیمی درمانی
  • تسکین درد زایمان
  • از بین بردن ناراحتی مفاصل

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مرتبط

مشاوره تخصصیلیست دستگاه‌هالیست اسانس‌ها